Rapport van de Studio's

Albert Verlinde in Studio 1

Naast Disneyland in Parijs opende in 2002 Walt Disney Studio’s zijn deuren. Op de dag van de Grand Opening trokken we in het kielzog van Albert Verlinde door het nieuwe park. De Boulevard-presentator en theaterproducent gidst ons langs alle attracties en geeft zijn rapportcijfer aan de belevenissen.

The Art of Disney Animation

Sinds 1923 vormen tekenfilms de hoeksteen van het Disney-imperium. In The Art of Disney Animation legt een tekenaar uit hoe het creatieve proces bij een nieuwe film verloopt. Albert Verlinde: “Je ziet precies hoe je favoriete striphelden op het witte doek tot leven komen. Wat kunnen die Amerikanen toch monteren! Het ‘geschiedkundige’ filmpje met al die ontroerende, pakkende en grappige beelden uit tekenfilmklassiekers ziet er fantastisch uit. Het is de natte droom van iedere Disney-fanaat.”

Cijfer: 8

Studio 1 in Walt Disney Studios Park

Studio 1 

Alle Disney-parken hebben iets wat op een Main Street lijkt, een weg die het park in leidt en die omzoomd wordt met boetiekjes en eetgelegenheden. Geen enkele bezoeker ontkomt aan een wandeling door de toegangsstraat. Een slim concept – en daarom ook door concurrenten schaamteloos gekopieerd – want de gast komt al in de juiste sfeer en wat nog belangrijker is: hij of zij moet over een ijzeren dosis wilskracht beschikken om de shop ‘till you drop-behoefte te onderdukken. De entree tot Walt Disney Studio’s wordt gevormd door Europa’s op één na grootste filmset: 70 meter lang en 35 meter breed.

In de overdekte hal is een gestileerde versie van Hollywood Boulevard nagebouwd. Aan de voorzijde zien alle gevels er gelikt uit, aan de achterzijde is het bordkarton en spaanplaat. Aan de rechterkant van de straat wordt de eetbehoefte gestild, onder andere in een replica van het beroemde eethuis The Brown Derby. Links lonken glitterende souvenirs naar de dagjestoeristen. Albert is verrukt over Studio 1. “Toch altijd weer leuk, zo'n winkelgalerij die helemaal is afgestemd op het thema. Je kunt er heerlijk wandelen en het voordeel is dat de passage overdekt is. Want Disney heeft veel in de hand, maar het weer niet.” Voor een foto posteren we Verlinde op een verhoginkje voor de toepasselijke Gossip Column, een krantenwinkeltje met tijdschriften uit de hoogtijdagen van Hollywood. De Nederlandse shownieuws-koning voelt zich er wonderwel thuis.

Cijfer: 7½

wds animagique ext

Animagique

Eén van de meest geslaagde attracties in het nieuwe park is Animagique. Bij deze theatershow werkt Donald Duck zich in de nesten. Zoals het hoort bij Disney is het ‘eind goed, al goed’. “De voorstelling is echt betoverend”, oordeelt Verlinde na afloop. “Er is gebruik gemaakt van Black Light-technieken en dat is een totaal nieuwe manier om de Disney-figuren te belichten.” Alleen wie heel goed kijkt, ziet in de pikdonkere zaal de in zwart gestoken poppenspelers de felgekleurde marionetten bewegen. Bij het verlaten van het theater stampt Albert quasi-boos op de grond: “Hè jammer, ik wil het nog een keer zien”.

Cijfer: 9½

wds cinemagique gebouw

Cinémagique

Elfhonderd bezoekers vinden comfortabel een plaatsje bij Cinémagique. De reis door een eeuw filmgeschiedenis wordt onderbroken door een ‘ongehoorzame’ toeschouwer (Tip: hou je in het theater aan gedragsregel nummer 1: zet je mobieltje uit!) “De man wordt in het filmdoek 'getrokken' en beleeft daar allerlei avonturen”, vat Verlinde het script samen. “Ik hou erg van deze virtuele ervaringen. Je voelt je klein in een grote zaal en wordt helemaal meegesleurd in de magische wereld die film heet. Cinémagique is beslist de moeite van het wachten waard”.

Cijfer: 9

wds rock n roller coaster ingang

Rock ’n Roller Coaster

Rock ’n Roller Coaster starring Aerosmith combineert de opwinding van een overdekte high speed-achtbaan met een opzwepende soundtrack en flitsende lichteffecten. Durfals betreden deze attractie door de geluidsstudio van de Amerikaanse popgroep Aerosmith. De rollercoaster versnelt in 2,8 seconden van 0 tot 100 kilometer per uur. “Vooral dat afschieten is super”, juicht Albert. “Ik ben toch al dól op achtbanen en in deze ben ik vijf keer geweest. De groep Aerosmith zegt ons Europeanen niet zoveel, maar ja, je moet toch iets te zien hebben als je in de rij staat.” Een half uur later heeft Verlinde nog zijn mond vol over de katapultervaring in de achtbaan: “Dat moment van afgeschoten worden, wow, dat geeft een echte kick!”

Cijfer: 9

wds armageddon 09pp

Armageddon

In een replica van het Russische ruimteschip uit Armageddon valt het licht uit. Bezoekers kijken elkaar aan. Stroomstoring? Kinderziektes? Dan begint de grond te trillen, rook pluimt de cabine binnen, vuurwerksterretjes sissen naast het bedieningspaneel. Dit is de Disney-manier om speciale effecten te laten ervaren. Is alles nog wel onder controle? Een gigantische steekvlam doet het ergste vermoeden. “Héérlijk, om die overweldigende special effects zo mee te maken”, jubelt Albert, terwijl hij de druppels van het bluswater uit zijn haar veegt. “Armageddon is een favoriete film van mij, dus ik kon deze attractie gewoon niet overslaan. Jammer trouwens dat Ben Affleck zelf niet lijfelijk aanwezig is. Maar goed, Mickey is ook leuk”.

Cijfer: 7½

wds tram tour canyon

Studio Tram Tour

De Walt Disney Studio’s tonen de schone schijn van de filmwereld. Het lijkt iets, maar het is niets. Het prachtige decor geeft de illusie van een stadje aan de Côte d’Azur, maar wordt aan de achterkant bijeen gehouden door een chaotische verzameling staal en steigers. Die zinsbegoocheling komt vooral goed tot uiting tijdens de Studio Tram Tour. Een treintje rijdt je langs auto’s uit 101 Dalmatiërs en vliegtuigen uit Pearl Harbor. Meer dan een verzameling schroot lijkt het niet. “Noem het maar gezapig”, karakteriseert Albert Verlinde de eerste minuten van de rondrit. “Maar de ramp in Catastrophe Canyon maakt alles goed: een aardbeving, explosies, onweer, water, vuur en een kantelende tankauto, het is adembenemend. Ik bofte, want ik zat in de treincoupé waar Famke Janssen het videocommentaar doet. Het is ook meteen de Italiaanse wagen, met actrice en model Isabella Rosselini. Het kan slechter…”

Cijfer: 7

WDS Stunt Show entree 08PP

Moteurs, action! Stunt Show Spectacular

Het sprintje is tevergeefs: de poorten van de Moteurs, action! Stunt Show Spectacular zijn zojuist dicht gegaan. Drieduizend mensen bevolken de tribunes, maar Albert Verlinde staat buiten. En dus geeft de redactie zelf maar een rapportcijfer. Want Albert kan niet oordelen over de achtervolgingsscènes met auto’s, motoren en jetski’s. Voor dat spektakel, samengesteld door stuntontwerper Rémy Jullienne die ook de capriolen bedacht voor de films van James Bond, moet Verlinde nog een keer terug naar Parijs.

Cijfer: 7½

Naar de parkplanner van Walt Disney Studios


© Tekst en foto's: Adri van Esch