Let op! Deze site gebruikt cookies!

Meer weten? Learn more

I understand

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine stukjes informatie (bestandjes) die een website op jouw computer achterlaat. De website instrueert de webbrowser waarmee je websites bekijkt (bijvoorbeeld Internet Explorer) om deze cookies op jouw computer op te slaan. Er zijn twee soorten cookies. Sessiecookies worden weer van jouw computer verwijderd zodra je je webbrowser afsluit. Permanente cookies blijven op jouw computer staan, ook na afsluiting van je webbrowser.

Gebruik van cookies door Parkplanet
Parkplanet gebruikt cookies om het navigeren in de website te vergemakkelijken, om het gebruik van de website te kunnen analyseren en om daarmee de website te kunnen optimaliseren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van sessiecookies. Parkplanet maakt gebruik van cookies om informatie te verzamelen over haar klanten, voor doeleinden van gerichte communicatie, waaronder het verstrekken van service-informatie rond onze producten en gerichte marketingactiviteiten rond de producten van Parkplanet., haar groepsmaatschappijen en eventueel door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Maar ook als je ingelogd bent bij PArkplanet kan jouw gebruikersnaam bewaard worden in een cookie. Voor websites van Parkplanet iis jouw emailadres de gebruikersnaam. Websites van Parkplanet die advertenties bevatten maken tevens gebruik van cookies. Deze houden bij welke advertenties al aan je vertoond zijn. Deze cookies worden niet door Parkplanet zelf geplaatst maar door het bedrijf dat de advertenties verzorgt.

Overige cookies
Deze website kan mediabestanden van websites van derden zoals Youtube.com bevatten. Bij het afspelen van deze mediabestanden kunnen door deze derden cookies geplaatst worden. Verder biedt deze website de optie om bepaalde informatie te delen via sociale netwerken als Facebook.com, LinkedIn.com of Twitter.com. Bij gebruik van deze functionaliteit kunnen door deze sociale netwerken cookies op jouw computer geplaatst worden om bij te houden welke informatie gedeeld is.

De prijs van de Efteling gaat omhoog

Pinokkio in de Efteling - Foto: Sander Schreuder

Wat wordt het dit jaar? Wat gaat een ticket kosten? 39 euro? De Efteling is een premium product en mag een hoge prijs vragen. En het is de enige manier om de ambitieuze uitbreidingsplannen te financieren.

Het lijkt een schokkende kop: ‘De prijs van de Efteling gaat omhoog’. Maar dat is het geenszins: de entreeprijs van het attractiepark zal blijven stijgen, keer op keer. En telkens weer is Leiden in last. In kranten en op social media wordt moord en brand geschreeuwd. Want de Efteling heeft het aangedurfd om wéér enkele euro’s op de tickets te zetten. Zo is een bezoek aan het Brabantse sprookjespark niet leuk meer en onbetaalbaar voor heel veel mensen, is de steeds gehoorde kritiek.

Groeiambities

Toch zal de toegangsprijs van de Efteling blijven stijgen. Verderop lees je waarom wij gokken op een entreeprijs van 39 euro. Het park kan niet anders, wil het zijn ambities om te groeien kunnen waarmaken. Van ongeveer 4,7 miljoen gasten nu naar vijf miljoen in 2020 en zeven miljoen in 2030, dat kan alleen maar als het bedrijf in Kaatsheuvel flink investeert. Daar zijn plannen genoeg voor, maar die zijn financieel alleen maar haalbaar als de besteding per bezoeker danig omhoog gaat.

> Slimme software brengt bezoekers

De Wolf en de Zeven Geitjes in de Efteling - Foto: Sander Schreuder

Premium prijs is geoorloofd

Een hogere entreeprijs hoeft geen enkel probleem te zijn, stelt Pieter Cornelis, docent Theme park concepting & economics bij hogeschool Fontys in Tilburg. “Als de Efteling zijn beleving nog verder verhoogt, zorgt de toegevoegde waarde ervoor dat de gast bereid is een premium prijs te betalen.” Cornelis zet de kosten voor een dagje attractiepark af tegen een avondje naar een theatervoorstelling of musical. Dan is de prijs die de Efteling vraagt verhoudingsgewijs laag. “Een premium prijs is alleszins geoorloofd, en leidt tot meer winst en betere investeringsmogelijkheden.”

> De uitdagingen van de Efteling

Entreeprijzen van grootste pretparken in Europa - © Parkplanet - Kaart: © D-Maps

All-in toegangsprijs in euro's voor een volwassene aan de kassa van het park, prijspeil 2016

Efteling is het goedkoopst

Ook als je de entreeprijs van de Efteling afzet tegen andere Europese parken van naam en faam, komt het Nederlandse als goedkoop uit de bus. Geen ander top 10-park in Europa heeft aan de kassa een lagere ticketprijs dan het park in Kaatsheuvel. De meeste pretparken hebben wel meer variatie dan de Efteling, zoals een beduidend lagere prijs voor kinderen of flink voordeel via internet. Wie in Disneyland bij Parijs een kaartje aan de kassa koopt, betaalt 75 euro. Wie vooraf een doordeweekse datum in het voor- of naseizoen prikt en online een kaartje bestelt, kan al voor 47 euro klaar zijn. Andere prijzen die Disneyland Paris op de eigen website aanbiedt zijn 59 en 69 euro, nog steeds aanmerkelijk lager dan de prijs ter plaatse aan de kassa.

Elke euro waard

De Efteling biedt een bescheiden korting van twee euro aan wie zijn of haar ticket online aankoopt. Aan het begin van elk nieuw seizoen stunt het park altijd met supermarktketen Albert Heijn met tickets die tien euro minder kosten. Verder is de Efteling niet scheutig met kortingen. Het Duitse Europa-Park biedt helemaal geen kortingen. Het grootste pretpark van Duitsland zegt elke euro van de entreeprijs waard te zijn. Het park maakte onlangs de toegangsprijs voor 2017 bekend: 47 euro per persoon. Dat is 2,50 euro meer dan in 2016. Daarvoor biedt Europa-Park onder meer de nieuwe grote attractie Project V.

> De blikvangers van 2017

De Ganzenhoedster in de Efteling - Foto: Sander Schreuder

Barrière van 40 euro

Ook de Efteling pakt uit in 2017, met de darkride Symbolica. Volgt de Efteling zijn Duitse collega Europa-Park – en waarom niet? – dan zou een entreekaartje voor het park in Kaatsheuvel komend seizoen 39 euro gaan kosten. Het pretpark is dan nog steeds het goedkoopste top 10-park van Europa. Het jaar daarop zou dan de barrière van 40 euro genomen kunnen worden. Een premium prijs voor een premium product; het zal het nodige geweeklaag opleveren, maar de Efteling kan en mag het vragen.

> Welke kant gaat het op met de Efteling?

7-1-2017 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Sander Schreuder – Kaart: D-Maps