Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

What’s in a name?

Hyperspace Mountain - Foto: © Disney

Hartenhof of Symbolica, Piraña of Kontiki, Discovery Mountain of Hyperspace Mountain, Wild Wild West of Bandit, Dizz of Naga Bay, Swampie Swing of Alpenrutsche. What’s in a name?

De Efteling viert zijn 65e verjaardag met Symbolica, de nieuwe darkride rond mascotte Pardoes de Tovernar midden in het pretpark. Al in 2010 kwamen de plannen voor deze grootscheepse attractie in de traditie van Droomvlucht en Fata Morgana naar buiten. Toen heette de veelbelovende nieuwe aanwinst nog Hartenhof. Het beoogde openingsjaar 2012 werd niet gehaald. In de loop van de tijd veranderde het aanzicht van het exterieur van het Paleis der Fantasie, werd er voor een ander vervoerssysteem gekozen en werd ook de naam aangepast. Gekozen werd voor Symbolica – een planeet uit de verhalen rond Pardoes – ook omdat die benaming een meer internationale uitstraling heeft.

Piraña in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

Meer namen in de race

Het gebeurt regelmatig dat namen van attracties in pretparken veranderen. Soms tijdens het ontwerpproces, zoals bij Symbolica, maar regelmatig ook na verloop van tijd. Voor wildwaterbaan Piraña waren in de ontwikkelingsfase drie namen in de race. De imagineers van de Efteling dubden over Kontiki, Uru Bamba of Piraña. Bij de opening in mei 1983 bleek dat de laatste naam gewonnen had.

Geen Medina maar Morgana

Ook Fata Morgana en de Pagode in het attractiepark waren ooit voorzien van een andere naam. Fata Morgana zou oorspronkelijk Fata Medina gaan heten. Een medina is in Noord-Afrika het ommuurde, oudste gedeelte van een stad, een perfecte naam voor de darkride in Kaatsheuvel. Maar Medina is ook de stad in Saoedi-Arabië waar de profeet Mohammed gestorven is. De Efteling wilde de naam van deze voor moslims heilige stad niet koppelen aan een pretparkattractie en koos daarom voor het neutrale Fata Morgana. De Pagode in de Efteling heette bij de opening op Hemelvaartsdag 1987 Pagoda. Maar er rees twijfel of ‘pagoda’ in het Thais vertaald kon worden als ‘graf’, iets wat later onjuist bleek te zijn. Toch veranderde de Efteling de naam van het draaiende uitkijkplatform in Pagode.

De opening van Space Mountain: Mission 2 in Disneyland Paris in 2005 - Foto: © Disney

Vier namen

Een attractie die al viermaal een (gedeeltelijke) naamswijziging onderging is Space Mountain in Disneyland Paris. Op de tekentafel heette de overdekte achtbaan Discovery Mountain, naar Discoveryland, het themaland waarin de belevenis een plaats kreeg. Discovery Mountain was een kolossaal overdekt project met niet alleen een achtbaan, maar ook onderzeeboot Nautilus (die nu een plekje heeft gekregen naast de berg), een onderwaterrestaurant en een halte van de Disneyland Railroad. De kosten voor Discovery Mountain liepen zo hoog op dat het ontwerp sterk werd versimpeld. In plaats van een futuristische berg met als interieur een vulkaankrater werd gekozen voor een gebouw in de stijl van Jules Verne. De naam van de donkere achtbaan werd – net als in de Amerikaanse Disney-parken – Space Mountain.

Lange namen

Space Mountain opende op 1 juni 1995 als Space Mountain - De la Terre à la Lune. Tien jaar later werd de speciale effecten in de berg vernieuwd en kreeg de attractie de naam Space Mountain: Mission 2. In het kader van het 25-jarig bestaan krijgt Space Mountain een Star Wars-metamorfose. De nieuwe naam wordt officieel Star Wars Hyperspace Mountain: Rebel Mission. Een lange naam, maar dat is niet ongebruikelijk voor het Franse Disneyland Resort, waar twee populaire belevenissen door het leven gaan als Star Tours: The Adventures Continue en Ratatouille: L’Aventure Totalement Toquée de Rémy.

Ratatouille: L’Aventure Totalement Toquée de Rémy in Walt Disney Studios - Foto: © Disney

Totalement Toquée

Vooral Fransen vinden de naam Ratatouille: L’Aventure Totalement Toquée de Rémy leuk. In de volksmond heet de darkride in Walt Disney Studios simpelweg Ratatouille, L’Aventure. Alleen Franstaligen snappen de knipoog in de officiële naam: toquée betekent in het Frans ‘dol’, maar doet ook denken aan een toque blanche, een witte koksmuts. Het gebeurt vaker dat Disneyland Paris een attractie een naam geeft die speciaal voor de thuismarkt is: de Hollywood Tower of Terror heet officieel La Tour de la Terreur: Un Saut dans la Quatrième Diménsion. Niemand buiten Frankrijk – en waarschijnlijk ook niet binnen Frankrijk – die die naam gebruikt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Moteurs... Action Stunt Show Spectacular, Rock ‘n’ Roller Coaster starring Aerosmith of Indiana Jones et le Temple du Péril. Attractienamen worden vaak afgekort of vereenvoudigd. Zo heet Cars Quatre Roues Rallye bij bezoekers eenvoudig Cars Race Rally.

Naamswijziging

Ook na jaren trouwe dienst kan een attractie een nieuwe naam krijgen. Bobbejaanland greep in 2006 de installatie van andere treinen op de hangende achtbaan Air Race aan om de rollercoaster van een nieuwe naam te voorzien: Dreamcatcher. En dit jaar doopt het Vlaamse pretpark nog een achtbaan om: draaiende rollercoaster Dizz gaat Naga Bay heten en krijgt een nieuwe ingang die beter past bij het themagebied Adventure Valley waarin de attractie ligt. Ook Toverland in het Limburgse Sevenum past een naam aan: Swampie Swing heet voortaan Alpenrutsche, passend bij de Oostenrijkse sfeer van de hal waarin de schommelende attractie staat.

Blue Fire in Europa-Park - Foto: © Adri van Esch

Naam bedacht door vader of suikeroom

Een naam van een attractie kan natuurlijk ook gewoon bepaald worden door de geestelijk vader of door een suikeroom. Oud-Duinrell-eigenaar Hugo van Zuylen van Nijevelt bedacht en ontwikkelde het Tikibad; bij de opening in 1984 een gewaagde noviteit voor een attractiepark. De graaf noemde zijn aanwinst Tikibad omdat hij vond dat het overdekte zwemparadijs dezelfde tropische uitstraling moest hebben als The Enchanted Tiki Room, een attractie in de Amerikaanse Disney-parken waarin paradijsvogels een vrolijke show opvoeren. Zowel creatief als effectief is een nieuwe attractie een naam geven die indirect wijst op de sponsor. In het Duitse Europa-Park hint de naam van achtbaan Silver Star naar Mercedes – het automerk met de zilveren ster als logo – en Blue Fire wijst naar geldschieter Gazprom. Het ‘blauwe vuur’ is het gasvlammetje dat het beeldmerk is van de van oorsprong Russische gasproducent.

Looney Tunes Park in Warner Bros. Movie World, nu Movie Park Germany - Foto: © Adri van Esch

Ontelbare nieuwe naambordjes

Attractieparken die zelf eenmaal of meermaals een naamswijziging ondergingen, moesten ook regelmatig nieuwe naamsbordjes plaatsen bij attracties. Walibi Holland ging eerder door het leven als Walibi Flevo, Six Flags Holland en Walibi World. In de Flevopolder werd achtbaan La Via Volta omgedoopt tot Speed of Sound en Superman The Ride heet tegenwoordig Xpress Platform 13. Speelgebied Bugs Bunny Wereld werd Walibi Land toen in 2004 de stripfiguren van Looney Tunes uit het pretpark verdwenen. Hetzelfde overkwam Warner Bros. Movie World. Het Duitse filmpark veranderde niet alleen de naam in Movie Park Germany, maar doopte tevens het Looney Tunes-themagebied om in Wonderland Studios – en later in Nickland. Ontelbare attracties in het park bij Oberhausen kregen nieuwe namen: houten achtbaan wisselde Wild Wild West in voor Bandit, topspin Riddler’s Revenge werd NYC Transformer, wilde muis-achtbaan Tom & Jerry’s Mouse in the House ging voortaan als Ghost Chasers door het leven, vrijvaltoren The Wild Bunch werd High Fall en hangende loopingachtbaan Eraser heette eerst FX en vervolgens MP Xpress. Ook in pretparkland geldt: alles voor de goede naam!

> De 10 beste originele pretparktunes

18-3-2017 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Disney, Adri van Esch