Piet De Koninck is smaakmaker van Plopsaland

Schets voor Prinsessia-paleis in Plopsaland De Panne - Tekening: Piet De Koninck

Hij tekende het station van de houten Heidi-achtbaan en plakte er een traditioneel Zwitsers bergdorpje aan vast. Hij toverde ook de bekende pretparkattractie Disk’O Coaster om tot De Grote Golf, een belevenis geïnspireerd op Wickie de Viking. Imagineer Piet De Koninck is de grote smaakmaker van Plopsaland De Panne en andere Plopsa-parken.

Piet De Koninck is al vanaf het ontstaan in 1996 designer bij Studio 100, het moederbedrijf van de Plopsa-parken. De Vlaming ontwierp talloze decors voor musicals en was onder meer verantwoordelijk voor de filmsets van de succesvolle televisieserie Het Huis Anubis. De Koninck heeft ook naam gemaakt met het ontwerpen van attracties. Hij tekende ze voor alle Plopsa-parken: voor het Belgische trio Plopsaland De Panne, Plopsa Indoor Hasselt en Plopsa Coo, voor het Nederlandse Plopsa Indoor Coevorden en voor Holiday Park in het Duitse Hassloch.

Schets voor Prinsessia-paleis in Plopsaland De Panne - Tekening: Piet De Koninck

Dagelijks kind zijn

Piet schetst restaurants in de vorm van een boom, schots-en-scheve huisjes en metershoge bloemen. Hij draait zijn hand niet om voor een compleet Majaland of een rank paleis voor de koninklijke hoogheden van Prinsessia. Als Plopsa-imagineer kan hij dagelijks kind zijn. “Ik móet zelfs kind zijn om mijn werk goed te kunnen uitvoeren”, lacht hij. “Maar hoe fantasievol je ideeën ook zijn, je moet altijd rekening houden met wat mogelijk is en wat niet. Alledaagse zaken als nooduitgangen, sanitaire voorzieningen en de logische afwikkeling van de bezoekersstromen spelen een grote rol bij je ontwerp. De kunst is om dit allemaal in te bouwen zonder dat het totaalbeeld verstoord wordt.”

Eerste ruwe schets voor Flip der Grashüpfer in Holiday Park - Tekening: Piet De Koninck

Potlood en papier

Voordat Piet De Koninck creatief directeur werd bij Studio 100 werkte hij ook mee aan attracties voor Walibi Belgium en aan de Dierenwereld van Pandadroom in de Efteling. Voor bijna elk nieuwbouwprojecten gaat hij ter plaatse zelf een kijkje nemen. “Op locatie maak ik foto’s van alle omstandigheden die van invloed kunnen zijn op het ontwerp en de latere bouw. Ik hou rekening met elke boom die er staat.” De Koninck maakt zijn ideeën het liefst aanschouwelijk met simpelweg potlood en papier. “Ik heb altijd een pen en een kladblokje bij de hand. Soms krijg ik plotseling inspiratie, tijdens een autorit bijvoorbeeld. Pas later worden alle schetsen overgezet in de computer, die vervolgens de beelden projecteert op het bestaande parkplan.”

De Grote Golf in Plopsaland De Panne

Ideeën uitwerken

Het verwezenlijken van de ideeën van Piet De Koninck gebeurt door het Plopsa Constructie Team. Het komt zelden voor dat de voorstellen van de imagineer niet uitgewerkt kunnen worden. In de beginjaren van zijn carrière construeerde De Koninck zijn ontwerpen nog zelf. Hij heeft hoogstpersoonlijk hout bewerkt en coulissen geschilderd. Piet weet daarom precies wat er met de huidige technieken en materialen allemaal wel en niet mogelijk is.

Heidi-achtbaan in Plopsaland De Panne - Tekening: Piet De Koninck

Na aan het hart

“Sommige projecten liggen me meer aan het hart dan andere”, vertelt Piet De Koninck. “Vooral ontwerpen waarbij karakters als Maja de Bij of Wickie de Viking een rol spelen maak ik graag. Omdat je dan de mogelijkheid hebt een televisiefiguurtje tot leven te wekken, is er veel meer emotie in het spel.” Om die reden behoort ook het Heidi-project nu al tot de favorieten van De Koninck. De nieuwe houten achtbaan van Plopsaland De Panne wordt ruim 23 meter hoog en heeft Heidi als thema. Studio 100 kocht de rechten van het stripfiguurtje in 2008. Piet De Koninck heeft zich goed ingeleefd: de ‘woodie’ wordt verpakt in een Zwitsers bergdorpje dat zo uit de oorspronkelijke verhalen van schrijfster Johanna Spyri lijkt te komen.

2015 © Tekst: Parkplanet – Beeld: Piet De Koninck, Plopsa