Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Fabuleus voor Aardman

Fabula in de Efteling

Aardman Animations produceert voor de Efteling de film Fabula, als opvolger van Pandadroom. Grandioos nieuws voor deze Britse filmstudio, die al enkele jaren tracht om meer klanten te werven in de attractieparkenbranche.

Niet de in de attractieparkenwereld bekende 3D-filmproducenten Mack Media en nWave realiseren de nieuwe film voor Fabula in de Efteling, maar het in de branche nog relatief onbekende Aardman Animations. Het Britse bedrijf probeert al enkele jaren voet aan de grond te krijgen binnen het pretparkensegment. Dat bleek een harde noot om te kraken, maar met de Efteling als opdrachtgever zet Aardman een flinke stap in de goede richting.

Tand des tijds

Fabula wordt de vervanger van het door de tand des tijds aangetaste Pandadroom. Eind van dit jaar krijgt deze in 2002 geopende driedimensionale filmbelevenis niet alleen een andere naam, maar ook een nieuwe voor- en hoofdfilm. De hoofdfilm wordt vervaardigd door studio Aardman Animations in het Engelse Bristol. In de Fabula-film leert een beer wijze levenslessen van Klaas Vaak en krijgt daardoor meer oog en respect voor andere dieren. De film wordt vrolijk en spannend, belooft de Efteling, en ook iets korter waardoor meer gasten de attractie kunnen beleven. In de film, die voorzien wordt van de laatste 3D-techniek, worden ook weer de tien bestaande 4D-effecten uit de attractie – zoals water-, geur- en windeffecten – op een passende wijze ingezet.

Fabula in de Efteling

Nauwe samenwerking

Aardman heeft sinds de oprichting in 1972 vooral naam gemaakt met kleianimaties en stop-motion producties. Bekende namen van de studio zijn de film Chicken Run en de series Wallace & Gromit en Shaun the Sheep. “Fabula is onze eerste grote originele productie voor de themaparkenbranche”, vertelt Heather Wright, Executive Director of Partner Content bij Aardman Animations. “We hebben nauw samengewerkt met het creatieve team van de Efteling en samen brengen we een unieke film waarin humor, spanning en emotie worden gecombineerd en waarin we met trots gloednieuwe personages voorstellen aan het publiek.”

Wallace & Gromit

De creatieve Aardman-studio is sinds bijna een halve eeuw succesvol op de terreinen van reclame en televisie en zag in de parkenbranche een mooi nieuw afzetgebied. Al enkele jaren probeert Aardman concepten te slijten aan pretparken. Geen gemakkelijke opdracht, zo bleek, maar in een aantal gevallen was het bedrijf toch reeds succesvol. Voor het eveneens Engelse pretpark Blackpool Pleasure Beach verzorgde Aardman een darkride rond het duo Wallace & Gromit. In Wallace & Gromit’s Thrill-O-Matic Ride stappen bezoekers in de slippers van Wallace en rijden ze in vier minuten onder meer door scènes uit de films A Grand Day Out, The Wrong Trousers en A Close Shave. De darkride opende in 2013.

Shaun the Sheep-darkride van Sally Corporation

Shaun the Sheep

Aan het kleine Zweedse Skånes Djurpark leverde Aardman Animations in 2015 het Shaun the Sheep Land, waar gasten het beroemde schaap in hoogsteigen persoon kunnen ontmoeten. Een recente successtory van de Britten is een samenwerking met darkride-specialist Sally Corporation. Sally – dit jaar onder meer verantwoordelijk voor Sesame Street Mission in het Spaanse Port Aventura – presenteerde in september op de European Attractions Show (EAS) in Amsterdam een darkrideconcept met Shaun the Sheep. De attractie draait rond de Mossy Bottom Farm, bevat decors, audiovisuele media en animatronics en is zowel geschikt voor attractieparken als overdekte winkelcentra en Family Entertainment Centers.

Geduchte concurrent

Vandaag werd bekend dat Aardman Animations de Efteling kan bijschrijven op de klantenlijst. De studio maakt voor het attractiepark in Kaatsheuvel een film van circa acht minuten over een jonge beer en een dappere eekhoorn. Het botert niet goed tussen de knorrige beer en de andere dieren, waarop Klaas Vaak besluit de beer een paar levenslessen bij te brengen. Tijdens een avontuurlijke droom bezoeken de beer en de eekhoorn leefwerelden van andere dieren en leren ze zich aan te passen. Naast de film, die een voor- en een hoofdshow kent, worden ook het restaurant en de souvenirwinkel vernieuwd. Het restaurant krijgt binnen en buiten meer zitplaatsen. Op de nieuwe menukaart staan verse vlees-, vis- en veganistische gerechten. De investering voor de ontwikkeling van Fabula bedraagt 3,5 miljoen euro. Voor het Britse Aardman Animations is deze opdracht een forse stap voorwaarts in de wereld van attractieparken. Het Duitse Mack Media – onder meer bekend van Happy Family 4D – en het Belgische nWave – dat de film van Pandadroom vervaardigde – hebben er een geduchte concurrent bij.

13 mei 2019 © Tekst: Parkplanet – Beeld: Efteling/Aardman Animations, Sally Corporation