Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Merk wordt belevenis

 

 

Lego Foto: FreeImages

Lego, Heineken, Volkswagen en Ferrari. Niet zomaar enkele Europese merknamen: in hun eigen branche horen ze tot de bekendste merken ter wereld. En ze hebben nog iets gemeen: ze hebben alle vier grote attracties die hun naam dragen.

legoland billund miniland nederland 14pers

Lego bouwt gestaag verder

Lego heeft zeven pretparken: drie in Europa, twee in de Verenigde Staten, één in Maleisië en één in Dubai. Daarnaast dragen wereldwijd elf Discovery Centers de naam van de beroemde bouwsteentjes. Het eerste Legoland opende in 1968 in de geboorteplaats van Lego, het Deense Billund. De kleurrijke attracties, het geheel van Lego gebouwde Miniland en de speelzones waar kinderen en hun ouders met Lego kunnen spelen waren zo’n succes dat het Engelse Merlin Entertainments over de hele wereld soortgelijke parken bouwde. Collega Playmobil volgde het voorbeeld van Lego en heeft kleine attractieparken in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten.

Volkswagen Autostadt - Foto: Nils Hendrik Müller

De geschiedenis van de auto

Ook twee automerken hebben hun naam verbonden aan bezoekersmagneten. Volkswagen heeft in het Duitse Wolfsburg de Autostadt waar de geschiedenis van het vervoermiddel wordt verteld in het ZeitHaus, het museum van het themapark. Technologisch geavanceerde attracties laten je ondervinden hoe belangrijk veiligheid is en hoe auto’s getest worden. Door klanten bestelde Volkswagens worden geplaatst in een speciale toren. De bolides hebben net de naastgelegen fabriek verlaten en worden met automatische liften op een leeg plekje in de gigantische toren geschoven. Een fascinerend gezicht!

Formula Rossa in Ferari World - Foto: Jazon88

Racen in een Ferrari

Het legendarische automerk Ferrari heeft een state-of-the-art indoor themapark in Abu Dhabi. Het huisvest de snelste achtbaan ter wereld: Formula Rossa. De rollercoaster bereikt in 4,9 seconden een topsnelheid van 240 kilometer per uur en geeft je het gevoel dat je een ritje maakt in een racewagen van Ferrari. In het voorjaar van 2017 krijgt Europa een vergelijkbare attractie. Naast Port Aventura in het Spaanse Salou opent dan Ferrari Land, een compact, zeven hectare groot themapark met innovatieve attracties en een supersnelle achtbaan.

Heineken Experience

Word zelf een Heineken-pilsje

Ook in Nederland is een bekende toeristische attractie helemaal gebouwd rond één merk: de Heineken Experience in Amsterdam. De voormalige brouwerij aan de Stadhouderskade is omgetoverd tot een interactieve belevenis. Je kunt er de historische opslagsilo’s en de koperen brouwketels nog zien, maar je kunt er ook games spelen en zelf ‘gebrouwen’ worden in de Brew U Ride. Een versgetapt glas Heineken hoort vanzelfsprekend bij de bijzondere ervaring.

The World of Coca-Cola

Flesjes aan de lopende band

De Heineken Experience is uniek in Europa, maar aan de andere kant van de oceaan vind je ook attracties waar een beroemd drankje in het middelpunt staat. In Clermont in de Amerikaanse staat Kentucky laat Jim Bean bezoekers zien hoe whisky gefabriceerd en gebotteld wordt. En in Atlanta is de World of Coca-Cola gevestigd. Bezoekers kunnen zich vergapen aan de grootste collectie Coca-Cola-attributen ter wereld, de geschiedenis van het beroemde bruine drankje zien en in het Advertising Theater de befaamde televisiecommercials van het merk bekijken. Er is een kleine productielijn waar de frisdrank gemaakt en gebotteld wordt. Elke bezoeker mag een flesje van de lopende band halen om mee naar huis te nemen.


2015 © Tekst: Adri van Esch - 
Foto’s: Legoland, Autostadt/Nils Hendrik Müller, Heineken, World of Coca Cola, Jazon88