Let op! Deze site gebruikt cookies!

Meer weten? Learn more

I understand

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine stukjes informatie (bestandjes) die een website op jouw computer achterlaat. De website instrueert de webbrowser waarmee je websites bekijkt (bijvoorbeeld Internet Explorer) om deze cookies op jouw computer op te slaan. Er zijn twee soorten cookies. Sessiecookies worden weer van jouw computer verwijderd zodra je je webbrowser afsluit. Permanente cookies blijven op jouw computer staan, ook na afsluiting van je webbrowser.

Gebruik van cookies door Parkplanet
Parkplanet gebruikt cookies om het navigeren in de website te vergemakkelijken, om het gebruik van de website te kunnen analyseren en om daarmee de website te kunnen optimaliseren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van sessiecookies. Parkplanet maakt gebruik van cookies om informatie te verzamelen over haar klanten, voor doeleinden van gerichte communicatie, waaronder het verstrekken van service-informatie rond onze producten en gerichte marketingactiviteiten rond de producten van Parkplanet., haar groepsmaatschappijen en eventueel door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Maar ook als je ingelogd bent bij PArkplanet kan jouw gebruikersnaam bewaard worden in een cookie. Voor websites van Parkplanet iis jouw emailadres de gebruikersnaam. Websites van Parkplanet die advertenties bevatten maken tevens gebruik van cookies. Deze houden bij welke advertenties al aan je vertoond zijn. Deze cookies worden niet door Parkplanet zelf geplaatst maar door het bedrijf dat de advertenties verzorgt.

Overige cookies
Deze website kan mediabestanden van websites van derden zoals Youtube.com bevatten. Bij het afspelen van deze mediabestanden kunnen door deze derden cookies geplaatst worden. Verder biedt deze website de optie om bepaalde informatie te delen via sociale netwerken als Facebook.com, LinkedIn.com of Twitter.com. Bij gebruik van deze functionaliteit kunnen door deze sociale netwerken cookies op jouw computer geplaatst worden om bij te houden welke informatie gedeeld is.

De uitdagingen van de Efteling

Het ganzenhoedstertje in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

De Efteling staat voor een immense uitdaging: de toeristische trekpleister wil in 2030 liefst zeven miljoen bezoekers per jaar trekken. Om dat te bereiken heeft het attractiepark een ambitieus groeiplan opgesteld: De Wereld van de Efteling. De ruim een decennium lange weg naar het einddoel heeft de nodige hobbels.

De Efteling wil naar alle windstreken vernieuwen en uitbreiden om in 2030 jaarlijks zeven miljoen bezoekers te trekken. Dat is bijna de helft meer dan het huidige aantal gasten. Het park heeft daarvoor het omvangrijke masterplan De Wereld van de Efteling samengesteld. Bij de realisatie van dit plan komen er op korte en op langere termijn grote uitdagingen op de weg van het bedrijf. Op het gebied van geluid, verkeer en parkeren. Op het vlak van natuur, van capaciteit, van geld en van mondiale thema’s als bijvoorbeeld veiligheid en digitalisering.

Bevreesd voor overlast

De eerste horde die de Efteling moet nemen staat gepland voor februari 2017. Dan behandelt de gemeenteraad van Loon op Zand – waar Kaatsheuvel toe behoort – het masterplan van het pretpark. Het voorstel van de Efteling heeft al de verplichte zes weken ter inzage gelegen voor omwonenden en betrokkenen. Dat leverde ruim vijftig bezwaren op. Buurtbewoners zijn vooral bevreesd voor meer overlast van geluid en parkeren. Ook het toenemende verkeer naar en van het park baart zorgen. De lokale politieke partij Pro3 heeft een alternatief plan gemaakt waarin het verkeer naar het pretpark volledig wordt gescheiden van het lokale verkeer dat Kaatsheuvel in- en uitgaat. Verantwoordelijk wethouder Gerard Bruijniks van Partij Gemeentebelangen heeft ‘een zorgvuldige en evenwichtige besluitvorming’ over de expansieplannen toegezegd.

> Wat kan de Efteling met 8 hectare?

Uitzicht over de Efteling - Foto: © Susan Magnus

Alternatieve voorstellen

Als in februari verdere ontwikkeling van het masterplan het groene licht van de gemeente heeft gekregen, volgt een tweede hobbel voor de directie van de Efteling: tot overeenstemming komen met natuurbelangenorganisaties in de regio. Het bedrijf wil ten zuiden van het attractiepark een nieuwe toegangsweg aanleggen en meer verblijfsaccommodatie bouwen. Over die plannen is Natuurmonumenten bezorgd. Volgens deze organisatie vormen ze een bedreiging voor de natuur rondom Landgoed Huis ter Heide en de uitlopers van de Loonse en Drunense duinen. Onder meer de voorgestelde ontsluitingsroute over het zandpad Hooispoor is voor Natuurmonumenten onbespreekbaar. De vereniging heeft de Efteling en de gemeente gevraagd met alternatieve voorstellen te komen.

Meer bezoekers, hogere inkomsten

Natuurmonumenten vindt dat de Efteling niet verder in zuidelijke richting moet groeien, maar naar het westen. Voor het gebied aan de westkant heeft het pretpark al volop plannen, onder meer voor grotere parkeerterreinen, nieuwe – vooral overdekte – attracties en een uitbreiding van het Sprookjesbos. Grote vraag – en weer een nieuwe uitdaging – is vervolgens: waar haalt het bedrijf het geld vandaan voor de gigantische uitbreidingsplannen? De Efteling is in de afgelopen 65 jaar nooit een armlastige organisatie geweest, maar het nu voorliggende masterplan vergt heel grote investeringen. Volgens Pieter Cornelis, docent Theme park concepting & economics bij hogeschool Fontys in Tilburg, moet er sprake zijn van een positieve vicieuze cirkel die bestaat uit de ingrediënten meer bezoekers, kortere wachttijden en hogere inkomsten.

Game Gallery in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

Vol inzetten op capaciteit

Meer bezoekers levert in de regel langere wachttijden op. Als de Efteling die problematiek weet te tackelen – dus de wachttijden weet terug te dringen – levert dat meer tevreden gasten op en vervolgens weer meer bezoekers. De Efteling moet volgens Pieter Cornelis vol inzetten op capaciteitsverbetering. Vanzelfsprekend moet de directie zelf beslissen hoe de capaciteit in het attractiepark wordt uitgebreid en verbeterd, rekening houdend met onder meer de attractiemix per doelgroep, de weersonafhankelijkheid en wat de concurrentie doet, maar Cornelis schotelt de directie toch een paar ideeën voor: “Een investering in een grote waterattractie ligt voor de hand vanwege het beperkte aanbod op dit gebied in de warme en drukke zomermaanden. Daarnaast zou een indoor speelgebied voor kinderen tot tien jaar een toegevoegde waarde voor het park kunnen hebben omdat de attractie- en speelwaarde voor deze belangrijke doelgroep relatief beperkt en versnipperd is. Tot slot zou internationaal sterk aansprekend Intellectual Property kunnen zorgen voor de gewenste aanwas van bezoekersaantallen uit het buitenland.”

> Intellectual Property: ‘Shrek niet in de Efteling’

Tevreden gasten in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

Positieve vicieuze cirkel

Meer bezoekers betekent meer inkomsten, en dus meer investeringskracht. Als die bezoekers ook nog eens meer uitgeven, ontstaat een positieve kettingreactie, betoogt Pieter Cornelis. Korter wachten verhoogt niet alleen de tevredenheid, maar zorgt er ook voor dat de gasten meer tijd hebben om te shoppen, te eten en te drinken. Het gaat nog verder, legt Cornelis uit. “Verhoging van de beleving van het park betekent toegevoegde waarde voor de gast. Die is daarom bereid een hogere toegangsprijs te betalen. De entree voor de Efteling is sowieso al heel laag: voor een avondje theater betaal je veel meer en vergelijkbare parken in het buitenland zijn stukken duurder.” Meer inkomsten uit entreegelden en bestedingen in het park leveren meer winst op voor de Efteling, en dus meer mogelijkheden om te investeren. Investeringen zorgen voor meer toegevoegde waarde, meer bezoekers en hogere ticketprijzen. En voor meer winst, waarmee de positieve vicieuze cirkel rond is.

Meer ruimte voor investeringen

Pieter Cornelis wijst ook nog op de gunstige effecten van meer vakantiehuisjes bij het park, meer appartementen en extra hotels. Bezoekers blijven langer – worden van daggasten vakantiegasten – en komen van verder weg, tot ver over de grenzen van Nederland. De Efteling zou volgens Cornelis met de geschetste maatregelen zeker 10 tot 12 procent van de jaarlijkse omzet kunnen inzetten voor investeringen. Met een huidige jaaromzet van ruim 181 miljoen euro kan het Kaatsheuvelse bedrijf jaar in, jaar uit minimaal 20 miljoen euro investeren, en dat bedrag wordt alleen maar hoger.

Pardoes in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

Mondiale ontwikkelingen

Het samenspel van meer capaciteit, minder wachtrijen en meer investeringsruimte is slechts één van de uitdagingen die de Efteling tot 2030 wacht, stelt Pieter Cornelis. Het bedrijf zal in de komende jaren zeker nog andere al dan niet voorziene vraagstukken het hoofd moeten bieden. “Wat wordt bijvoorbeeld de rol van een ontmoetingsplaats als de Efteling als virtual en augmented reality de fysieke omgeving gaan overheersen?”, vraagt de docent zich af. “Wat betekent verdere digitalisering van de samenleving voor het attractiepark? Een ander scenario: wat als we straks vanwege terrorisme niet meer met zoveel mensen gelijktijdig op één plek durven samen te komen? Of als de olieprijs ooit dermate hoog wordt dat vervoer naar het park een belangrijk issue wordt. Natuurlijk: het parkmanagement van de Efteling kan aan de olieprijs niets veranderen. De directie kan ook de consequenties niet beïnvloeden. Maar de Efteling zou al wel voorbereid moeten zijn op zulke mondiale ontwikkelingen.” Ook dát zijn uitdagingen die tot 2030 op het pad van het park kunnen komen.

> Welke kant gaat het op met de Efteling?

18-12-2016 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Adri van Esch, Susan Magnus