Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

De trends van nu

Stripkarakter in Parc Astérix - Foto: © Adri van Esch

Attractieparken zoeken steeds naar nieuwe manieren om bezoekers te trekken en gasten een fijne dag te bezorgen. De laatste trends in de wereld van pretparken zijn digitalisering, verblijfsaccommodatie bieden, kwaliteitsverbetering, achtbanen en intellectual property.

Zeven jaar geleden zette Parkplanet de ‘trends van nu’ op een rijtje. De vijf trends die we in het voorjaar van 2011 signaleerden waren:
1. Lanceringen (Achtbaantreinen worden steeds vaker gelanceerd) 
2. Intellectual property (Bekende karakters spelen de hoofdrol in attracties en themagebieden)
3. Interactie (Gasten worden actief bij een attractie betrokken, zoals bij de Splash battles) 
4. Hoger en sneller (Er komen telkens weer achtbanen die records breken of grenzen verleggen)
5. Upgraden en pimpen (Bestaande attracties worden gepimpt en als nieuw gepresenteerd)

In 2018 zijn er nieuwe trends en zien we ook een ‘oude’ terug. De vijf belangrijkste trends zijn ditmaal gesignaleerd door de Europese afdeling van de overkoepelende International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA). Dit zijn de laatste trends in de attractieparkensector.

Met de app door het attractiepark - Foto: © Adri van Esch

1. Digitalisering

Steeds vaker worden attracties uitgerust met virtual reality. Met name het aantal achtbanen dat met een VR-bril op te beleven is neemt toe. In Bobbejaanland is hangende achtbaan Dreamcatcher omgebouwd tot een virtual reality-baan en in Europa-Park krijgt de verbouwde Eurosat - CanCan Coaster twee stations: één voor de reguliere achtbaanrit en één voor bezoekers die de snelle treinrit willen maken met een VR-bril op. Walibi Holland verraste de gasten met een VR-verhaal: NeuroGen. Pretparken hebben nagenoeg allemaal in het hele park of in grote delen daarvan gratis wifi, waardoor bezoekers gebruik kunnen maken van de handige mobiele apps die de parken aanbieden. Volgens pretparkkenner Stefan Zwanzger zit daar wel een nadeel aan: de smartphone verpest een dagje uit en zet de toekomst van pretparken op het spel. 

Append door het pretpark

Villages Nature - Foto: Center Parcs

2. Verblijfsaccommodatie

Alle grote, internationaal opererende attractieparken bieden verblijfsmogelijkheden aan. De Efteling breidde vorig jaar het aanbod uit met bungalowpark Loonsche Land, naast het al bestaande hotel en verblijfspark Bosrijk. Disneyland Paris en Center Parcs openden vorig jaar Villages Nature en collega Parc Astérix opent dit jaar La Cité Suspendue, naast Hôtel Des Trois Hiboux. In 2019 krijgen Astérix en Obelix een derde hotel: Les Quais de Lutèce. In dat jaar opent Europa-Park het zesde eigen themahotel: Krønåsar. 

European Attractions Show

3. Toename kwaliteit

Dagattracties professionaliseren zich voor en achter de schermen steeds meer. Dat zorgt voor een hogere kwaliteit van horeca, entertainment en attracties. Door kennis en ervaringen met elkaar te delen kunnen de parken nóg meer succes behalen, stelt IAAPA. De brancheorganisatie organiseert daarvoor jaarlijks de Euro Attractions Show, dit jaar van 25 tot en met 27 september in Amsterdam. Op de EAS worden alle nieuwe ontwikkelingen en trends gepresenteerd op een beursvloer met meer dan vijfhonderd toeleverende bedrijven en besproken tijdens workshops en presentaties.

Kennis en ervaringen delen

Achtbaan - Foto: IAAPA

4. Achtbanen en Flying Theaters

In het werkgebied Europa en het Midden-Oosten van IAAPA zijn dit en afgelopen seizoen opvallend veel nieuwe achtbanen en panoramavliegsimulatoren geopend. Er kwamen vijftien nieuwe achtbanen bij, waaronder Gold Rush in Attractiepark Slagharen en Star Trek: Operation Enterprise in Movie Park Germany. In 2017 en 2018 werden ook zes Flying Theaters geopend. 

Varianten op Soarin’

Peppa Pig Land in Gardaland

5. Intellectual property

Bezoekers ontmoeten in attractieparken steeds vaker karakters, soms bekend van televisie en film, soms speciaal voor het park ontworpen. De characters komen terug op verschillende niveaus: rondlopend zodat gasten er mee op de foto kunnen, in individuele attracties en zelfs in compleet aan hen gewijde themagebieden. Met name in kinderspeelplaatsen en -attracties neemt het gebruik van bestaande characters en verhalen – de ‘intellectual property’ – toe. Opvallende voorbeelden zijn de nieuwe Peppa Pig Landen in het Duitse Heide-Park en het Italiaanse Gardaland en La Forêt d‘Idéfix in Parc Astérix. Ook in Symbolica, Paleis der Fantasie in de Efteling staat een karakter centraal: in de nieuwe darkride is een hoofdrol weggelegd voor parkmascotte Pardoes. 

17 april 2018 © Tekstbewerking: Parkplanet – Foto’s: Adri van Esch, Center Parcs, IAAPA, Gardaland