Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Kennis en ervaringen delen tijdens EAS

Euro Attractions Show

Attractieparken floreren, constateert ABN Amro. Door kennis en ervaringen met elkaar te delen kunnen de parken nóg meer succes behalen, stelt brancheorganisatie IAAPA. “Alle parken profiteren van een professionele sector. Bezoekers zullen eerder een andere attractie bezoeken als ze een fijne tijd hebben gehad bij een collega-park.”

Attractieparken hebben de wind in de zeilen: zij profiteren van de gunstige economische situatie en van het positieve sentiment. Dat concludeert Stef Driessen, leisure-expert bij ABN Amro. Driessen geeft de parken als tip mee om de gasten extra’s aan te bieden. “Dat kan een goudmijn zijn. Acht van de tien bezoekers zijn bereid extra te betalen voor ‘VIP-ervaringen’ als persoonlijke communicatie, een snellere toegang tot attracties, premium attracties met beperkte toegang, culinaire extra’s, aanvullende online diensten, gratis wifi en gepersonaliseerde souvenirs. Door het bieden van extra’s kan de klantervaring worden verbeterd en meer omzet worden gerealiseerd. Ook kunnen parken gasten de mogelijkheid bieden hun bezoek vooraf te plannen en attracties te reserveren.”

Digitalisering is noodzaak

Met de mogelijkheid voor gasten online of mobiel een bezoek en gepersonaliseerde extra’s te plannen kunnen parken meer inkomsten genereren, investeringen doen en zo hun concurrentiepositie versterken, stelt ABN Amro. Een heldere strategie op het gebied van digitalisering is daarbij noodzakelijk. De branchevereniging International Association of Amusement Parks and Attractions ziet dat belang eveneens: op de door IAAPA georganiseerde vakbeurs Euro Attractions Show (EAS) die van 24 tot en met 28 september in Berlijn wordt gehouden is een hoofdrol weggelegd voor digitalisering. “In diverse bijeenkomsten worden voorbeelden gepresenteerd van digitale manieren om de belevenis van de bezoekers te verbeteren en zelfs compleet nieuwe attracties te creëren”, vertelt Jakob Wahl, vicepresident van IAAPA Europe.

Euro Attractions Show

Professionele sector

Deelnemers aan het Digital Future Track van EAS krijgen een goed overzicht van wat er op digitaal gebied gaande is in de branche, belooft Wahl. “Disney’s My Magic Plus is een mooi voorbeeld van zo’n ontwikkeling, net zoals de Coastiality-technologie van Europa-Park. Maar er zijn ook kleinere parken die interessante projecten zijn gestart. Neem het Deense Sommerland Sjælland; daar hebben ze met een unieke app een verbeterde kartbaan opgezet.” Jakob Wahl is ervan overtuigd dat het delen van ‘best practices’ zoals tijdens de EAS gebeurt de concurrent niet in het zadel helpt. “Alle attracties profiteren van een professionele sector. Bezoekers zullen eerder een ander park of een andere attractie bezoeken als ze een fijne tijd hebben gehad bij een collega-park. Wij moedigen de leden van IAAPA en bezoekers van EAS aan om te leren van elkaar. Dat is goed voor ieder park en de branche in het algemeen!” 

Profit and Revenue Track

De Euro Attractions Show 2017 biedt naast de Digital Future Track ook programma’s aan als de Safety and Security Track, die dieper ingaat op de stand van zaken op het vlak van veiligheid in de meest brede zin van het woord, de Trends and New Ideas Track, die de laatste trends in de branche behandelt, en de Creating Immersive Experiences Track, over het creëren van unieke belevingen. De Profit and Revenue Track legt de focus op nieuwe manieren om de omzet te vergroten. Belangrijk, constateert ABN Amro, omdat blijven investeren van wezenlijk belang is en omdat de terugverdientijd van de investeringen steeds korter wordt.

Euro Attractions Show

Omzet en winst verbeteren

“Tijdens de seminars van de Profit and Revenue Track laten we deelnemers zien hoe ze met innovatieve ideeën hun omzet en winst kunnen verbeteren”, legt Jeroen Verrezen, marketing- en communicatiemanager bij IAAPA Europe, uit. “Onder de sprekers bevinden zich exploitanten van parken van wereldniveau met een brede kennis van vernieuwende manieren om de bedrijfsvoering naar een nog hoger plan te tillen. Ons doel is om de beste concepten op dit gebied van attracties en parken uit heel Europa en het Midden-Oosten te tonen.”

Fine Dining of Volume Dining

Het delen van kennis en ervaringen zien Wahl en Verrezen als één van de belangrijkste doelstellingen van de EAS. Bijvoorbeeld op het terrein van Food & Beverage. Het rapport van ABN Amro laat zien dat F&B veel meer kan bijdragen aan omzet en winst dan nu het geval is. Nederlanders besteden tijdens een dagje pretpark gemiddeld slechts 7,70 euro aan eten en drinken. Op dat vlak is nog heel wat van elkaar te leren. Jakob Wahl knikt: “Er zijn schitterende voorbeelden van wat je met Food & Beverage kunt doen. Of het nu focussen op regionaal geproduceerde producten is, of een parkrestaurant met twee Michelin-sterren of het aanbieden van ‘street food’, er zijn volop creatieve manieren om de vraag van gasten te stimuleren. Tijdens EAS worden ze tijdens de sessie Fine Dining versus Volume Dining gepresenteerd. Deelnemers kunnen er hun voordeel mee doen en de concepten inzetten in hun eigen ondernemingen.”

Euro Attractions Show

Naar elkaar toegroeien

De trends die tijdens de Euro Attractions Show in Berlijn het meest zichtbaar zijn zijn digitalisering, intellectual property (IP), attracties uitbouwen tot korte vakantiebestemmingen (destination building) en thematisering. “We bespeuren een trend dat de verschillende soorten attracties naar elkaar toegroeien”, vertelt Jeroen Verrezen. “Enkele jaren geleden was de EAS nog heel erg gericht op attractieparken, inmiddels is er ook heel veel aandacht voor waterparken, dierentuinen en family entertainment centers. De attractieparkenbranche is leidend op het gebied van entertainment en we zijn er trots op te kunnen constateren dat ook aanverwante branches EAS en IAAPA ontdekt hebben als dé plek om te zien wat de trends zijn en te ervaren wat er speelt in onze sector.”

Niet zo sexy

Jeroen Verrezen en Jakob Wahl kijken reikhalzend uit naar de komende editie van de Euro Attractions Show. “Ik zal zeker de CEO Talk niet missen”, zegt Wahl. “Directeuren en eigenaren van diverse grote Duitse attracties en themaparken vertellen over hun onderneming. Heel interessant: de gelegenheid om hen te horen spreken krijg je niet dagelijks. Daarnaast schuif ik absoluut aan bij een sessie over festivals en evenementen; je ziet hoe de festivalbranche en de attractieparkensector steeds meer samenkomen en dat is een schitterende ontwikkeling. Tenslotte ben ik ook zéér benieuwd naar de lunch met als thema Human Resources. Misschien niet zo’n sexy onderwerp als nieuwe attracties en trends, maar je kunt nog zo’n prachtig gethematiseerd park hebben of een achtbaan die alle records breekt, als je medewerkers je gasten niet in de watten leggen ben je nergens.”

Euro Attractions Show

What’s New-video

Jeroen Verrezen wijst op het ‘free badge project’ van de EAS: “Met de toegangsbadge kunnen deelnemers gratis naar binnen bij bekende attracties in en om Berlijn, zoals waterpark Tropical Islands, Madame Tussauds, Legoland Discovery Center en Filmpark Babelsberg.” Jakob Wahl heeft een aantal speciale evenementen tijdens de EAS dik onderstreept in zijn agenda. “De openingsceremonie op dinsdag 26 september natuurlijk met de traditionele en populaire What’s New-video, de openingsreceptie ’s avonds in het statige paleis Charlottenburg en het Leadership Breakfast waarbij Christoph Kiessling vertelt over Siam Park op Tenerife, het waterpark dat door Tripadvisor is aangewezen als beste ter wereld. Ja, er zal weer heel veel te zien en te leren zijn op de komende EAS!”

De Euro Attractions Show (EAS) wordt dit jaar van 24 tot en met 28 september gehouden in het Berlin Messe Exhibition Center in Berlijn. Op de beursvloer van meer dan 11.500 vierkante meter presenteren zo’n vijfhonderd bedrijven van over de hele wereld hun nieuwste producten en diensten. Daarnaast zijn er twintig seminars, inclusief vijf ‘tracks’ en twee ‘IAAPA Institutes’. Sprekers zijn onder meer Andreas Leicht (general manager Hansa-Park), Andreas Sievering (general manager Fort Fun), Martin Kring (general manager Legoland Deutschland) en Fernando Aldecoa (general manager Operations and Finance Port Aventura). Tijdens de EAS 2017 zijn er persconferenties van Attractiepark Toverland en Walibi Belgium. Er worden 11.000 professionals verwacht. Meer informatie op de site van IAAPA.

15 september 2017 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: EAS/IAAPA, Adri van Esch