‘Bezoekers willen de wind in hun haren voelen’

“Bezoekers willen de wind in hun haren voelen als ze in een attractie zitten”, zegt Andreas Andersen, directeur van het Zweedse attractiepark Liseberg.

Hoe fantastisch moet het zijn om de baas te zijn van een attractiepark. Zoveel rondjes in de achtbaan maken als je wilt, keer op keer kunnen aanschuiven bij je favoriete parkshow en frietjes eten zoveel je maar op kunt. Zelf kunnen kiezen welke nieuwe attractie er bijkomt, kunnen beslissen of er vanavond vuurwerk zal zijn en eindeloos rondjes wandelen door het park en praatjes maken met de medewerkers. Directeur zijn van een pretpark, het is een droomjob! Maar is dat werkelijk zo? Is leiding geven aan een bedrijf waar dagelijks tienduizenden mensen een onvergetelijk dagje uit beleven echt een makkie? Welke uitdagingen komen er bij kijken. En wat is goed leiderschap?

Grote passie

“Goed leiderschap is goed kunnen communiceren. En je moet van mensen houden!”, zegt Andreas Andersen, baas van het Zweedse attractiepark Liseberg*. Andreas komt oorspronkelijk uit de financiële wereld. Zijn grote passie voor attractieparken bracht hem in 2000 bij Tivoli in Kopenhagen. Sinds 2011 is Andersen directeur van Liseberg in Göteborg. “Een attractiepark is een complexe organisatie. Er werken engineers en performers, koks en administratief medewerkers. Je hebt er alles. Wil je een goed leider van een park zijn, dan moet je goed met mensen om kunnen gaan en van mensen houden. Hou van je mensen, dan houden je medewerkers van de gasten!”

Beide hersenhelften

“Ik heb gemerkt dat leiderschap altijd afhankelijk is van de locatie”, gaat Andreas verder. “Ik ben Deens en ben gewend aan het Deense leiderschap. Dat is afgeleid van het Duitse: direct en efficiënt. In Zweden is de leidersstijl zachter en meer gericht op het bereiken van consensus. Je kunt stellen dat ik nu een heel andere leider ben dan voorheen.” Werken in een attractiepark is werken met getallen, maar ook een creatieve visie hebben, weet Andreas. “Daarom ben ik zo blij dat ik geleerd heb mijn linker- én mijn rechter hersenhelft te gebruiken. In een attractiepark moet je beide hersenhelften aan het werk zetten. Bijvoorbeeld bij het beslissen over een nieuwe attractie, dat is bij uitstek een samenwerkingsverband tussen de linker- en rechterhelft van je hersenen. Het is het gevoel en het zijn de getallen die samen de doorslag geven. Ik ben er trots op dat mij dat lukt.”

Kinderen voelen de wind in hun haren in achtbaan Lisebergbanan in Liseberg

Praten, praten en nog eens praten

“Ook al zit in het runnen van een attractiepark veel routine, een directeur moet vooral toch ook vooruit denken”, stelt de directeur van Liseberg. “Een visie op de toekomst hebben, dat zou ik mijn belangrijkste taak willen noemen. Je moet daarvoor een sterk gevoel hebben voor richting. Want soms is de visie die je hebt nog ver weg en amper zichtbaar. Je moet weten waar je heen wilt. Daarnaast is het praten, praten en nog eens praten. Met je medewerkers, met bezoekers, met media. Communiceren, dat is het belangrijkste bij het realiseren van je visie.”

Wind in de haren

“Twee thema’s spelen bij een blik in de toekomst een grote rol: potentiële disrupties en de sociale belevenis”, antwoordt Andreas op de vraag waar Liseberg over twintig jaar staat. “Potentiële disrupties – mogelijke ontwrichtingen in onze branche – is een perspectief dat we goed in de gaten moeten houden. Er kunnen allerlei verstoringen op ons pad komen waar we een antwoord op moeten hebben en die we het hoofd moeten bieden. Bijvoorbeeld in de retailbranche: steeds grotere shopping malls gaan de concurrentie aan met themaparken. Een tweede zaak van belang is de vraag naar sociale belevenissen goed blijven bedienen. Mensen willen sámen dingen beleven. In dat opzicht is het hart van wat wij te bieden hebben hetzelfde als in – zeg – 1975. Mensen willen de wind in hun haren voelen als ze in een attractie zitten, de geur van lekker eten in hun neus krijgen. En dat willen ze samen met familie en vrienden doen. Die mogelijkheid moeten wij ze blijven bieden, ook over twintig jaar.”

Nieuw waterpark in Liseberg

Compleet verrast

Over twintig jaar, heeft Liseberg dan filialen in andere Scandinavische landen of in de rest van Europa? “Nee hoor, we hebben onze handen vol aan het bestaande Liseberg. We zullen niet groeien door aankopen, maar door uitbreiding in Göteborg.” Andersen doelt op het nieuwe waterpark dat Liseberg bouwt. In de overdekte attractie naast het pretpark kunnen dagelijks tot 2800 gasten genieten van tien glijbanen en zwembaden. Bovendien komt er een hotel met 450 kamers. En het park zal blijven verrassen met nieuwe attracties. Daarover gesproken: welke attractie buiten Liseberg is voor Andreas onvergetelijk? “Ik was in Puy du Fou en schoof op een tribune aan voor een paardenshow”, vertelt de parkdirecteur. “Ach, wéér een paardenshow, dacht ik. Maar wat was die voorstelling geweldig! Zo emotioneel. Ik was compleet verrast, zo’n show had ik niet verwacht.”

Andreas Andersen, directeur van Liseberg

Bevoorrecht mens

Meer nog dan van de adrenalinestoot van een achtbaan of het gevoel van gewichtloosheid in een spannende attractie krijgt Andreas Andersen een kick van de enthousiaste reacties van bezoekers van Liseberg. “Elke keer als ik door het park wandel en met een collega spreek die me in de ogen kijkt en toelacht, elke keer als ik een medewerker onze gasten professioneel en warm zie begroeten, elke keer als ik complimenten hoor over ons personeel, dan voel ik me een gelukkig en bevoorrecht mens. Daar kan niks tegenop. Dan ben ik op slag verliefd op al de mensen die in attractieparken werken. Die momenten maken onze branche zo anders en mooier dan welke bedrijfstak dan ook!”

Interview met parkdirecteur Michael Mack: ‘Het park is mijn leven’

17 november 2018 © Tekst Adri van Esch – Foto’s: Liseberg
Weergave van de CEO Talk tijdens de Euro Attractions Show 2018 in Amsterdam

Meest bezochte parkprofielen