Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

‘Als de Gremlins, maar dan charmanter’

IP Popcorn Revenge van Alterface

In Popcorn Revenge, de nieuwe attractie van Walibi Belgium, neemt de popcorn de regie over in de bioscoop. De popcornstukjes zijn eigenzinnig, wat stout en toch schattig. “Een beetje zoals de Gremlins, maar dan milder en veel charmanter.”

Grillig, onregelmatig, zwervend, onvoorspelbaar. Dat zijn enkele vertalingen van het woord ‘erratic’ in het Engels-Nederlandse woordenboek. Het past precies bij de ‘erratic ride’ die het Belgische bedrijf Alterface voor Walibi Belgium ontwikkelde: de gasten bezoeken een bioscoop met meerdere zalen en de rit gaat van zaal naar zaal in een volgorde die niet van tevoren bekend is. “In elke mini-bios is een film te zien met popcornfiguren in de hoofdrol, de ene keer verkleed als piraten, dan weer als ruimtevaarders”, vertelt Walibi-directeur Jean-Christophe Parent tevreden. Zijn nieuwe Popcorn Revenge ging eerder dan verwacht open voor het publiek en de reacties zijn lovend. “Ik ben niet verbaasd: de darkride staat garant voor plezier en uitdaging, precies wat de gasten willen. Het verhaal is dat de popcorn het beu is opgegeten te worden door de bioscoopbezoekers en in opstand komt. De boel loopt een beetje uit de hand: duizenden popcornstukjes springen uit de doosjes. Bezoekers moeten gewapend met karamelpistolen helpen om ze weer in het gareel te krijgen. Door goed te mikken, verzamelt men punten, wat de attractie ook spannend maakt voor iedereen die van spelletjes houdt.”

Ondeugende wezentjes

“Ik begrijp best dat de popcornstukjes zich verzetten: ze zien het einde van de film nooit”, lacht Jean-Hervé Madec van Compagnie des Alpes. De creative director zegt dat de moedermaatschappij van Walibi Belgium meteen enthousiast was toen Alterface het popcornconcept voorstelde. “Popcorn dat de regie overneemt in de bioscoop, dat is toch een geweldig uitgangspunt? De popcornstukjes zijn eigenzinnige, ondeugende wezentjes. Een beetje zoals de Gremlins, maar dan iets milder en veel charmanter. Het verhaal achter de attractie is eenvoudig te volgen en spreekt jong en oud aan. De grappen zijn universeel, dus taal vormt geen barrière. Ik ben niet verrast dat de gasten van Walibi Belgium Popcorn Revenge omarmen.”

Popcorn Revenge in Walibi Belgium

Sterke punten

“Niet alleen de karakters in onze nieuwe attractie zijn uniek, de ritbeleving is dat ook”, zegt Jean-Christophe Parent. “De route en de volgorde waarin de mini-bioscopen bezocht worden verandert elke rit. Elke tochtje is weer anders: niet van tevoren weten waar je heen gaat maakt de beleving extra spannend. Andere sterke punten zijn dat groot en klein mee mag in de attractie – kinderen vanaf drie jaar mogen al instappen – en dat Popcorn Revenge helemaal overdekt is, niet onbelangrijk bij het onvoorspelbare Belgische weer. De darkride Maus au Chocolat in Phantasialand, ook van de hand van Alterface, en onze eigen Challenge of Toutankhamon waren inspiratiebronnen voor Popcorn Revenge. En wij hebben de wereldprimeur!”

Stout en schattig

Popcorn Revenge is onderdeel van Karma World in Walibi Belgium. “Ons nieuwe themagebied laat gasten de geuren van India ruiken, de smaken proeven en het gevoel geven van India”, stelt parkdirecteur Parent. “Bollywood is de succesvolle filmindustrie van India, daar past onze attractie perfect in. Voor onze mini-bioscopen hebben we gekozen voor de Victoriaanse stijl van het oude Britse koninkrijk; India was immers tot 1947 een Britse kolonie. Het resultaat is verbluffend: de klassieke decors zijn stijlvol en brengen gasten meteen in een cinemastemming. En dan de karakters, die zijn zo grappig. Ze zijn stout en toch schattig. We hebben er samen met Alterface, die eigenaar is van deze IP, meteen ook maar een heel scala aan souvenirs bij ontwikkeld. Voor het eerst hebben we ook een winkel ín de attractie gebouwd. We geloven namelijk dat onze popcornkarakters de bezoekers zullen verleiden ze mee naar huis te nemen.”

Directeur Jean-Christophe Parent van Walibi Belgium

Kleine doodskoppen

Jean-Christophe Parent (foto) vertelt dat er in Walibi Belgium nog voldoende ruimte beschikbaar is voor nieuwe attracties en themagebieden. Voor Popcorn Revenge waren de grenzen wat minder flexibel: “De attractie is gerealiseerd in een bestaand gebouw, het voormalige Paleis van Ali Baba. De darkride moest in een ruimte van achthonderd vierkante meter passen. Dat is gelukt; we hebben het voormalige restaurant gebruikt als nieuwe wachtruimte. Veel tijd en aandacht gingen ook naar de thematisering, het lichtontwerp en de muziek. Wie oplet, zal zien dat er bijvoorbeeld in de piratenkamer kleine doodskoppen op het tapijt staan. Bezoekers waarderen zulke details.”

Ballet van voertuigen

De bedrijven betrokken bij de realisatie van Popcorn Revenge – Alterface als hoofdaannemer, het Nederlandse Jora Vision voor alle ontwerpen, decors en decorstukken, het eveneens Nederlandse ETF Ride Systems voor de trackloze vervoerssysteem en Barco voor de projectoren – moesten veel uitdagingen tackelen, vertelt Jean-Christophe Parent. “Een attractie als deze bestond nog niet, dus dan word je geconfronteerd met technische vraagstukken die je op moet lossen. Bijvoorbeeld hoe het geluid van de ene naar de andere scène vloeiend kan verlopen. Of hoe je het ‘ballet’ van de voertuigen goed kunt orkestreren. Maar Alterface en alle partners werkten fantastisch samen en hebben een juweeltje afgeleverd!”

Popcorn Revenge in Walibi Belgium

Zes jaar in ontwikkeling

Voor het Belgische Alterface was Popcorn Revenge een extra uitdaging, niet alleen omdat het ging om een wereldprimeur, maar ook omdat de darkride in Walibi Belgium kwam te staan. “Om het hoekje van ons bedrijf”, glimlacht François Danhaive, hoofd van de afdeling Projects & Engineering bij Alterface. “Het onvoorspelbare ritverloop en onze eigen karakters maakten het bouwproces van Popcorn Revenge heel bijzonder. De popcornkarakters lijken erg simpel, maar waren al zes jaar in ontwikkeling voordat ze dit voorjaar uit hun doosjes ‘popten’. We hebben ze oorspronkelijk in 2013 ontwikkeld voor een Italiaans filmpark, daarna hebben er nog diverse ontwerpers aan gewerkt, van Parijs tot Los Angeles, voordat het de leuke maar toch ook brutale en ondeugende wezentjes waren van nu. We zijn echt trots op het uiteindelijke resultaat: Popcorn Revenge dompelt gasten volledig onder in een dol digitaal avontuur. Mensen moeten het zien om het te geloven.”

‘Exotic World was een complexe uitdaging’

19 april 2019 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Alterface, Walibi Belgium