Steeds vaker lopen bezoekers kijkend op hun smartphone door een attractiepark. Met creatieve en innovatieve apps spelen de parken op de digitaliseringstrend in.
 
Het jaarrond – 365 dagen per jaar – open zijn blijkt voor attractieparken een grote stap. In Europa heeft nog geen handvol parken deze stap genomen, in de Verenigde Staten zijn het er meer.
 
Europa-Park en Rust zijn synoniem. Maar pas de derde locatie werd de plek voor Europa-Park. En waarom heet het pretpark zo?
 
Of parkeigenaren dat nu leuk vinden of niet, karakters springen soms van het ene naar het andere park.
 
Op de tekentafels bij Disney liggen diverse gloednieuwe attracties en themalanden, allemaal gebaseerd op films en karakters uit de eigen stal. 
 
Het betoverende Symbolica, Paleis der Fantasie wordt dé grote favoriet van de bezoekers van de Efteling, voorspelt directeur Fons Jurgens. “Symbolica stoot Droomvlucht van de troon en wordt onze nieuwe nummer 1.”
 
In minder dan anderhalf jaar bouwde de Efteling de grote jubileumattractie Symbolica. Bekijk de foto’s van de bouw.
 
Een goede darkride staat in dienst van het verhaal, niet van de techniek. Storytelling staat centraal. Is een darkride perfect uitgevoerd, dan tilt de attractie een park naar de Champions League.
 
Darkrides ontwikkelden zich van een ritje langs poppen en decors tot een multimediale belevenis met animatronics, driedimensionale filmbeelden, interactiviteit en trackless voertuigen zoals bij Symbolica in de Efteling.
 
De spectaculaire vliegattractie Voletarium in Europa-Park kent diverse staaltjes Hollands (en ook Belgisch) glorie.
 
Drie resorts - waaronder dat in Parijs - zijn volledig eigendom van The Walt Disney Company. In de andere drie heeft de muis een minderheidsaandeel.
 
Om de nieuwe Star Trek-achtbaan van Movie Park Germany is een compleet verhaal bedacht: over bezoekers die als moedige Starfleet-cadetten het ruimteschip Enterprise moeten redden.
 
Disney ziet zijn voorsprong op andere parken slinken. In Europa wordt de kloof met Europa-Park en Efteling kleiner.
 
Universal Studios Florida heeft een spectaculair eigen waterpark: Volcano Bay. Als alles volgens plan was verlopen, had dit waterpark als Lava Lagoon bij Disneyland Parijs gelegen.
 
Big Thunder Mountain, Taron, Baron 1898, Pégase Express, rollercoasters met een storyline en een uitgebreide thematisering. Achtbanen eisen een hoofdrol op in hun eigen verhaal.
 
Het plan om acht hectare grond bij de Efteling te trekken heeft het groene licht gekregen. Maar acht hectare, kun je daar iets mee?
 
Hartenhof of Symbolica, Piraña of Kontiki, Discovery Mountain of Hyperspace Mountain, Dizz of Naga Bay, Swampie Swing of Alpenrutsche. What’s in a name?
 
Met flinke kortingen stimuleren steeds meer pretparken hun gasten vooraf een bezoekdag te reserveren. Het flexibele prijssysteem wordt ook voor attractieparken een niet te keren fenomeen.
 
Een pretparkformule exporteren? Disney en Lego zijn er succesvol mee. Puy du Fou en Ferrari gaan een poging wagen, de Efteling denkt erover en Tivoli kent de voor- en nadelen.