Let op! Deze site gebruikt cookies!

Meer weten? Learn more

I understand

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Cookies zijn kleine stukjes informatie (bestandjes) die een website op jouw computer achterlaat. De website instrueert de webbrowser waarmee je websites bekijkt (bijvoorbeeld Internet Explorer) om deze cookies op jouw computer op te slaan. Er zijn twee soorten cookies. Sessiecookies worden weer van jouw computer verwijderd zodra je je webbrowser afsluit. Permanente cookies blijven op jouw computer staan, ook na afsluiting van je webbrowser.

Gebruik van cookies door Parkplanet
Parkplanet gebruikt cookies om het navigeren in de website te vergemakkelijken, om het gebruik van de website te kunnen analyseren en om daarmee de website te kunnen optimaliseren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van sessiecookies. Parkplanet maakt gebruik van cookies om informatie te verzamelen over haar klanten, voor doeleinden van gerichte communicatie, waaronder het verstrekken van service-informatie rond onze producten en gerichte marketingactiviteiten rond de producten van Parkplanet., haar groepsmaatschappijen en eventueel door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Maar ook als je ingelogd bent bij PArkplanet kan jouw gebruikersnaam bewaard worden in een cookie. Voor websites van Parkplanet iis jouw emailadres de gebruikersnaam. Websites van Parkplanet die advertenties bevatten maken tevens gebruik van cookies. Deze houden bij welke advertenties al aan je vertoond zijn. Deze cookies worden niet door Parkplanet zelf geplaatst maar door het bedrijf dat de advertenties verzorgt.

Overige cookies
Deze website kan mediabestanden van websites van derden zoals Youtube.com bevatten. Bij het afspelen van deze mediabestanden kunnen door deze derden cookies geplaatst worden. Verder biedt deze website de optie om bepaalde informatie te delen via sociale netwerken als Facebook.com, LinkedIn.com of Twitter.com. Bij gebruik van deze functionaliteit kunnen door deze sociale netwerken cookies op jouw computer geplaatst worden om bij te houden welke informatie gedeeld is.

What’s in a name?

Hyperspace Mountain - Foto: © Disney

Hartenhof of Symbolica, Piraña of Kontiki, Discovery Mountain of Hyperspace Mountain, Wild Wild West of Bandit, Dizz of Naga Bay, Swampie Swing of Alpenrutsche. What’s in a name?

De Efteling viert zijn 65e verjaardag met Symbolica, de nieuwe darkride rond mascotte Pardoes de Tovernar midden in het pretpark. Al in 2010 kwamen de plannen voor deze grootscheepse attractie in de traditie van Droomvlucht en Fata Morgana naar buiten. Toen heette de veelbelovende nieuwe aanwinst nog Hartenhof. Het beoogde openingsjaar 2012 werd niet gehaald. In de loop van de tijd veranderde het aanzicht van het exterieur van het Paleis der Fantasie, werd er voor een ander vervoerssysteem gekozen en werd ook de naam aangepast. Gekozen werd voor Symbolica – een planeet uit de verhalen rond Pardoes – ook omdat die benaming een meer internationale uitstraling heeft.

Piraña in de Efteling - Foto: © Adri van Esch

Meer namen in de race

Het gebeurt regelmatig dat namen van attracties in pretparken veranderen. Soms tijdens het ontwerpproces, zoals bij Symbolica, maar regelmatig ook na verloop van tijd. Voor wildwaterbaan Piraña waren in de ontwikkelingsfase drie namen in de race. De imagineers van de Efteling dubden over Kontiki, Uru Bamba of Piraña. Bij de opening in mei 1983 bleek dat de laatste naam gewonnen had.

Geen Medina maar Morgana

Ook Fata Morgana en de Pagode in het attractiepark waren ooit voorzien van een andere naam. Fata Morgana zou oorspronkelijk Fata Medina gaan heten. Een medina is in Noord-Afrika het ommuurde, oudste gedeelte van een stad, een perfecte naam voor de darkride in Kaatsheuvel. Maar Medina is ook de stad in Saoedi-Arabië waar de profeet Mohammed gestorven is. De Efteling wilde de naam van deze voor moslims heilige stad niet koppelen aan een pretparkattractie en koos daarom voor het neutrale Fata Morgana. De Pagode in de Efteling heette bij de opening op Hemelvaartsdag 1987 Pagoda. Maar er rees twijfel of ‘pagoda’ in het Thais vertaald kon worden als ‘graf’, iets wat later onjuist bleek te zijn. Toch veranderde de Efteling de naam van het draaiende uitkijkplatform in Pagode.

De opening van Space Mountain: Mission 2 in Disneyland Paris in 2005 - Foto: © Disney

Vier namen

Een attractie die al viermaal een (gedeeltelijke) naamswijziging onderging is Space Mountain in Disneyland Paris. Op de tekentafel heette de overdekte achtbaan Discovery Mountain, naar Discoveryland, het themaland waarin de belevenis een plaats kreeg. Discovery Mountain was een kolossaal overdekt project met niet alleen een achtbaan, maar ook onderzeeboot Nautilus (die nu een plekje heeft gekregen naast de berg), een onderwaterrestaurant en een halte van de Disneyland Railroad. De kosten voor Discovery Mountain liepen zo hoog op dat het ontwerp sterk werd versimpeld. In plaats van een futuristische berg met als interieur een vulkaankrater werd gekozen voor een gebouw in de stijl van Jules Verne. De naam van de donkere achtbaan werd – net als in de Amerikaanse Disney-parken – Space Mountain.

Lange namen

Space Mountain opende op 1 juni 1995 als Space Mountain - De la Terre à la Lune. Tien jaar later werd de speciale effecten in de berg vernieuwd en kreeg de attractie de naam Space Mountain: Mission 2. In het kader van het 25-jarig bestaan krijgt Space Mountain een Star Wars-metamorfose. De nieuwe naam wordt officieel Star Wars Hyperspace Mountain: Rebel Mission. Een lange naam, maar dat is niet ongebruikelijk voor het Franse Disneyland Resort, waar twee populaire belevenissen door het leven gaan als Star Tours: The Adventures Continue en Ratatouille: L’Aventure Totalement Toquée de Rémy.

Ratatouille: L’Aventure Totalement Toquée de Rémy in Walt Disney Studios - Foto: © Disney

Totalement Toquée

Vooral Fransen vinden de naam Ratatouille: L’Aventure Totalement Toquée de Rémy leuk. In de volksmond heet de darkride in Walt Disney Studios simpelweg Ratatouille, L’Aventure. Alleen Franstaligen snappen de knipoog in de officiële naam: toquée betekent in het Frans ‘dol’, maar doet ook denken aan een toque blanche, een witte koksmuts. Het gebeurt vaker dat Disneyland Paris een attractie een naam geeft die speciaal voor de thuismarkt is: de Hollywood Tower of Terror heet officieel La Tour de la Terreur: Un Saut dans la Quatrième Diménsion. Niemand buiten Frankrijk – en waarschijnlijk ook niet binnen Frankrijk – die die naam gebruikt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Moteurs... Action Stunt Show Spectacular, Rock ‘n’ Roller Coaster starring Aerosmith of Indiana Jones et le Temple du Péril. Attractienamen worden vaak afgekort of vereenvoudigd. Zo heet Cars Quatre Roues Rallye bij bezoekers eenvoudig Cars Race Rally.

Naamswijziging

Ook na jaren trouwe dienst kan een attractie een nieuwe naam krijgen. Bobbejaanland greep in 2006 de installatie van andere treinen op de hangende achtbaan Air Race aan om de rollercoaster van een nieuwe naam te voorzien: Dreamcatcher. En dit jaar doopt het Vlaamse pretpark nog een achtbaan om: draaiende rollercoaster Dizz gaat Naga Bay heten en krijgt een nieuwe ingang die beter past bij het themagebied Adventure Valley waarin de attractie ligt. Ook Toverland in het Limburgse Sevenum past een naam aan: Swampie Swing heet voortaan Alpenrutsche, passend bij de Oostenrijkse sfeer van de hal waarin de schommelende attractie staat.

Blue Fire in Europa-Park - Foto: © Adri van Esch

Naam bedacht door vader of suikeroom

Een naam van een attractie kan natuurlijk ook gewoon bepaald worden door de geestelijk vader of door een suikeroom. Oud-Duinrell-eigenaar Hugo van Zuylen van Nijevelt bedacht en ontwikkelde het Tikibad; bij de opening in 1984 een gewaagde noviteit voor een attractiepark. De graaf noemde zijn aanwinst Tikibad omdat hij vond dat het overdekte zwemparadijs dezelfde tropische uitstraling moest hebben als The Enchanted Tiki Room, een attractie in de Amerikaanse Disney-parken waarin paradijsvogels een vrolijke show opvoeren. Zowel creatief als effectief is een nieuwe attractie een naam geven die indirect wijst op de sponsor. In het Duitse Europa-Park hint de naam van achtbaan Silver Star naar Mercedes – het automerk met de zilveren ster als logo – en Blue Fire wijst naar geldschieter Gazprom. Het ‘blauwe vuur’ is het gasvlammetje dat het beeldmerk is van de van oorsprong Russische gasproducent.

Looney Tunes Park in Warner Bros. Movie World, nu Movie Park Germany - Foto: © Adri van Esch

Ontelbare nieuwe naambordjes

Attractieparken die zelf eenmaal of meermaals een naamswijziging ondergingen, moesten ook regelmatig nieuwe naamsbordjes plaatsen bij attracties. Walibi Holland ging eerder door het leven als Walibi Flevo, Six Flags Holland en Walibi World. In de Flevopolder werd achtbaan La Via Volta omgedoopt tot Speed of Sound en Superman The Ride heet tegenwoordig Xpress Platform 13. Speelgebied Bugs Bunny Wereld werd Walibi Land toen in 2004 de stripfiguren van Looney Tunes uit het pretpark verdwenen. Hetzelfde overkwam Warner Bros. Movie World. Het Duitse filmpark veranderde niet alleen de naam in Movie Park Germany, maar doopte tevens het Looney Tunes-themagebied om in Wonderland Studios – en later in Nickland. Ontelbare attracties in het park bij Oberhausen kregen nieuwe namen: houten achtbaan wisselde Wild Wild West in voor Bandit, topspin Riddler’s Revenge werd NYC Transformer, wilde muis-achtbaan Tom & Jerry’s Mouse in the House ging voortaan als Ghost Chasers door het leven, vrijvaltoren The Wild Bunch werd High Fall en hangende loopingachtbaan Eraser heette eerst FX en vervolgens MP Xpress. Ook in pretparkland geldt: alles voor de goede naam!

> De 10 beste originele pretparktunes

18-3-2017 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Disney, Adri van Esch