Parkplanet gebruikt cookies!

Meer informatie Learn more

DAT BEGRIJP EN ACCEPTEER IK

Parkplanet is ervan overtuigd dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van haar klanten en de bezoekers van haar websites van essentieel belang is voor haar activiteiten.

Persoonlijke gegevens van klanten en bezoekers worden dan ook met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd.

Wat zijn cookies?
Wij maken op deze website gebruik van cookies. Cookies zijn kleine (tekst)bestanden die door de website op een pc, tablet of mobiele telefoon worden geplaatst. Deze cookies worden gebruikt om persoonlijke voorkeuren op te slaan, statistieken voor de site bij te houden en mogelijk om de site of reclame te personaliseren.

Deze website maakt gebruik van Google Analytics. Google kan deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover derden de informatie namens Google verwerken.

Deze website maakt gebruik van de social plugins. De leveranciers van deze plugins en de onderliggende sociale netwerken kunnen ook cookies gebruiken via deze website.

  • Externe leveranciers, waaronder Google, gebruiken cookies om advertenties weer te geven op basis van eerdere bezoeken aan deze website of aan andere websites.
  • Met advertentiecookies kunnen Google en zijn partners advertenties weergeven aan u op basis van hun bezoek aan uw sites en/of andere sites op internet.
  • U kunt uzelf afmelden voor gepersonaliseerde advertenties door Advertentie-instellingen te bezoeken. U kunt uzelf ook voor het gebruik van cookies voor gepersonaliseerde advertenties door externe leveranciers kunnen afmelden door aboutads.info te bezoeken.)

Als u zich niet heeft afgemeld voor de weergave van advertenties van derden, kunnen de cookies van andere externe leveranciers of advertentienetwerken eveneens worden gebruikt om advertenties op uw site weer te geven.

Hoe kun je cookies weigeren?
Je bent altijd gerechtigd om cookies te weigeren. Je kunt daarvoor je webbrowser (bijvoorbeeld Internet Explorer of Mozilla Firefox) instellen om alle cookies of slechts bepaalde cookies te weigeren (raadpleeg daarvoor de handleiding van je webbrowser). Als je cookies weigert is het mogelijk dat bepaalde diensten niet voor jou beschikbaar zijn.

Ticket reserveren, korting incasseren

Foto: Ervins Strauhmanis (Flickr c.c.)

Met flinke kortingen stimuleren steeds meer pretparken hun gasten vooraf een bezoekdag te kiezen. Zo kunnen ze inschatten hoe druk het wordt en daar hun personeelsplanning op afstemmen. Het is tevens een manier om actief aan bezoekersspreiding te doen; met lagere entreeprijzen worden gasten verleid om op rustige dagen naar de parken te komen. Het flexibele prijssysteem is gemeengoed aan het worden en is ook voor attractieparken een niet te keren fenomeen.

Het meest bezochte attractiepark te wereld zat met een probleem: tijdens schoolvakanties en in de kerstperiode barst het Magic Kingdom in Walt Disney World in Florida uit zijn voegen. Niet zelden moeten de poorten worden gesloten omdat er geen nieuwe bezoekers meer bij kunnen. In de strijd tegen de uitpuilende themaparken besloot Disney vorig jaar een variabel prijsbeleid in te voeren. In juli en augustus, in de in Amerika populaire ‘spring break’-vakantie en in de weken rond kerst betalen bezoekers aan het Magic Kingdom beduidend meer ($ 124,00) dan in het midden- en laagseizoen ($ 115,00 en $ 107,00).

Gallopers in Attractiepark Slagharen

Dynamisch prijsbeleid

Bij vliegtuigmaatschappijen en in de hotelbranche is een dynamisch prijsbeleid al jarenlang gebruikelijk: hoe drukker het is, hoe duurder een ticket. En wanneer vroeg geboekt wordt, is de prijs lager. Attractiepark Slagharen voerde in 2010 als eerste een flexibel prijssysteem in. Op de website kunnen bezoekers al zeven jaar een ticket met datum kopen. Wie slim kiest, kan al voor € 10,50 naar binnen. Aan de kassa kost een entreekaartje standaard € 27,50. Oud-directeur Angelique Klar, bedenker van het systeem, was er tevreden over: “We komen nooit meer negatief in het nieuws over de entreeprijs.” Klar was lange tijd wel verbaasd dat het prijssysteem niet meer navolging kreeg. “Ik denk dat meer parken dit moeten doen. In de vlieg- en hotelindustrie zijn vloeibare tarieven heel normaal, maar de attractieparken blijven achter”, zei ze enkele jaren geleden.

Tij gekeerd

Wilde het flexibele prijssysteem in de attractieparkenwereld lange tijd niet succesvol worden, nu lijkt het tij gekeerd. Steeds meer parken verleiden bezoekers per internet vooraf een bezoekdag te kiezen en daarvoor een (fiks) lagere prijs te betalen dan aan de kassa. Alle pretparken van de Spaanse groep Parques Reunidos – waartoe ook Attractiepark Slagharen behoort – hebben het Nederlandse voorbeeld inmiddels gevolgd. Kaartjes voor Bobbejaanland kunnen online al gekocht worden vanaf € 19,95 (€ 34,00 aan de kassa) en voor Movie Park Germany zijn gedateerde tickets beschikbaar vanaf € 26,90 (aan de kassa kosten ze € 39,00).

> Slimme software brengt bezoekers

Wild Wings in Attractiepark Duinrell

Familiebedrijf

Niet alleen bij de Parques Reunidos-keten kunnen vooraf kortingskaartjes met een vastgelegde datum worden gekocht. Ook een zelfstandig familiebedrijf als Duinrell werkt met een online reserveringssysteem. Duinrell hanteert drie verschillende entreeprijzen, afhankelijk van de voorziene drukte in het park: € 19,50, € 22,50 en € 23,50. Het pretpark probeert de bezoekers ook te beïnvloeden door aan kassa een kleine prijsdifferentiatie toe te passen: wie in de schoolvakanties, in de zomermaanden of tijdens het weekend komt betaalt in Wassenaar € 24,50 entree, op andere dagen mag men voor € 23,50 naar binnen. Datumloze tickets online bestellen is ook mogelijk, maar wordt ontmoedigd; ze zijn met € 25,50 het duurst van alle entreebewijzen voor Duinrell.

Flexibele prijzen aan de kassa

Flexibel omgaan met prijzen op internet mag dan gemeengoed aan het worden zijn, aan de kassa is dat nog maar mondjesmaat het geval. Sommige parken verhogen hun kassaprijzen licht in het hoogseizoen; Duinrell met 1 euro, de Efteling met 2 euro. Parque Warner – ook onder deel van Parques Reunidos – gaat het verst: het Spaanse filmpark past aan de kassa hetzelfde flexibele prijssysteem toe als op internet. Een ticket ter plekke heeft verschillende prijzen, afhankelijk van de te verwachten drukte variërend van € 39,90 tot € 44,90. Waar Slagharen de toon zette met dynamische prijzen via de website, doet Parque Warner dat met flexibele prijzen aan de kassa.

Spinball in Alton Towers

Niet meer op kortingen jagen

Niet alleen bij Parques Reunidos heeft het flexibele entreeprijssysteem definitief voet aan de grond gekregen, ook bij ketens als het Franse Compagnie des Alpes, de Franse Looping Group en het Engelse Merlin Entertainments wordt met gedifferentieerde prijzen gewerkt. Compagnie des Alpes geeft bij Bellewaerde, Fort Fun en Walibi Rhône-Alpes korting als gasten vooraf een bezoekdag vastleggen en de Looping Group bij Avonturenpark Hellendoorn en Parc Bagatelle. Merlin Entertainments Group is niet zuinig met korting voor wie zijn dagje uit ruim vooraf plant: bij het Duitse Heide-Park hebben gasten 13 euro voordeel, bij het Engelse pretpark Alton Towers ruim 20 pond (circa € 24,00). Ook de tot Merlin behorende Legoland-parken geven korting aan gasten die hun bezoekdatum reserveren. Directeur Adrian Jones van Legoland Florida geeft nog een voordeel aan: “Bezoekers hoeven niet meer allerlei kortingsacties in de gaten te houden, zegels te sparen of te proberen een voucher te bemachtigen. Gewoon vooraf een bezoek aan ons park via internet plannen levert al flink voordeel op.”

> De Disney-index: VS duur, Azië goedkoop

1 april 2017 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Ervins Strauhmanis (Flickr), Attractiepark Slagharen, Duinrell, Alton Towers