Derde leven voor achtbaan in Walibi

De vernieuwde Psyké Underground in Walibi Belgium

Walibi Belgium nam loopingachtbaan Turbine a.k.a. Sirocco onder handen en had daar zes miljoen euro voor over; drie keer zoveel als waarvoor de katapultbaan begin jaren tachtig werd aangeschaft.

In juli 2013 ging in Walibi Belgium achtbaan Psyké Underground open voor het publiek. Het was een hernieuwde kennismaking, want de 220 meter lange rollercoaster ging eerder door het leven als Sirocco en Turbine. De shuttle loop coaster – waarvan er nog slechts zes in de wereld zijn: in Mexico, Zuid-Afrika, Californië, Japan, Brazilië en in Walibi – reed zijn eerste ritjes heen en weer in 1982, onder de naam Sirocco. Eind vorige eeuw werd de 25 meter hoge looping in een hal geplaatst met als doel de omwonenden te bevrijden van geluidsoverlast. De attractie kreeg toen de naam Turbine.

De Turbine wordt Verbouwd tot Psyké Underground - Foto: Jérémy Jännick

Reputatie

Aan het eind van seizoen 2008 werd de Turbine gesloten, met de bedoeling de shuttle loop coaster te vervangen door een nieuwe attractie. Enquêtes leerden de directie echter dat een nieuwe achtbaan niet op kon tegen de reputatie van de Turbine. En dus besloot het management de rollercoaster niet af te breken, maar helemaal te renoveren en te heropenen. De Duitse achtbaanbouwer Gerstlauer kreeg de opdracht een nieuwe trein en een moderner lanceringsysteem te ontwikkelen.

Vliegwiel

De tot het laatst gebruikte katapultstart met een vliegwiel had zijn langste tijd gehad en bovendien gezorgd voor een bedenkelijk nieuwsfeit: in 1997 bleef de Sirocco-trein boven in de looping steken omdat het vliegwiel het voertuig niet voldoende snelheid had meegegeven. De inzittenden zaten een uur en bijna drie kwartier op hun kop in de looping. Uiteindelijk kon iedereen veilig worden bevrijd uit zijn benarde positie.

De achtbaan voor 2009 - Foto: Stefan ScheerIndoor

Gerstlauer bouwde een trein die wordt gelanceerd met behulp van moderne lineaire inductiemotoren. Niet alleen de looping, maar het hele traject is nu indoor; ook de 45 meter hoge uiteinden zijn overkapt met gigantische stalen buizen. De nieuwe naam van de achtbaan is Psyké Underground en de rit vindt helemaal in het donker plaats.

Twee tubes

Na de lancering van nul tot 85 kilometer per uur in drie seconden volgt de looping. Vervolgens schiet de trein pijlsnel de eerste van twee tubes in, waarna de duizelingwekkende rit achterwaarts wordt afgelegd. Het nieuwe underground rock en pop-thema van de attractie is ontworpen door het Nederlandse bedrijf JoraVision.

Inflatie

Voor de complete renovatie van de ruim dertig jaar oude achtbaan telde Walibi Belgium zes miljoen euro neer. Dat is bijna driemaal zoveel als het aankoopbedrag van de achtbaan begin jaren tachtig. Volgens de overlevering kocht Eddy Meeùs – grondlegger van Walibi en toenmalig eigenaar – de shuttle loop coaster van de legendarische achtbaanbouwer Anton Schwarzkopf voor omgerekend 1.115.521 euro. Die ruim 1,1 miljoen euro zou anno 2013 door geldontwaarding en inflatie volgens deskundigen een goede twee miljoen euro waard zijn. Onder de streep is er nu bijna drie keer zoveel betaald voor de make over van de achtbaan dan er destijds op tafel is gelegd voor de spiksplinternieuwe attractie.

> Naar de parkplanner van Walibi Belgium

2013 © Tekst: Adri van Esch - Foto’s: Walibi Belgium, Stefan Scheer, Jérémy Jännick