Reclamestunt met een bodemloze lift voor Alton Towers

Londense liften

Reclamestunt met een bodemloze lift voor Alton Towers
 
De Engelsen zijn goed in practical jokes en liften spelen daarbij een dankbare rol. Tweemaal al promootte een pretpark zijn nieuwe attractie in Londen met een lift. Succes verzekerd.
 
In 2009 maakte een lift onderdeel uit van de publiciteitscampagne van de Walt Disney Studios bij Parijs. Het filmpark wist de aandacht van het publiek voor de nieuwe attractie Hollywood Tower of Terror te trekken met een ‘neergestorte’ dienstlift op Leicester Square, in de drukke Londense wijk West End.
Reclamestunt met een neergestorte lift voor Walt Disney Studios

Hotellift

De gecrashte lift werd omgeven door hotelpiccolo’s die verbaasde omstanders vertwijfeld vertelden dat zij ook niet wisten hoe de lift zo midden op het plein terecht was gekomen. De stunt met de lift paste perfect bij de nieuwe attractie waarvoor reclame werd gemaakt: in The Twilight Zone Tower of Terror storten bezoekers in een op hol geslagen hotellift dertien verdiepingen naar beneden.

Claustrofobie

Afgelopen week werd er in Londen weer een lift ingezet om nieuwsgierigheid te wekken voor een nieuwe attractie, dit keer in het Engelse park Alton Towers. In de nieuwe belevenis Nemesis Sub-Terra begeven bezoekers zich met een lift onder het Reclamestunt met een bodemloze lift voor Alton Towersaardoppervlak, waar ze angstaanjagende grotten gaan verkennen. In de nieuwe attractie – die op 24 maart opengaat voor het publiek – wordt met hightech illusies ingespeeld op algemene angsten als hoogte, claustrofobie en duisternis.

Geen bodem

Voor de reclamestunt werd een lift in het drukbezochte winkelcentrum Southside Shopping in de Londense buitenwijk Wandsworth gebruikt. Op de bodem van de lift was een illustratie in 3D aangebracht die iedereen liet geloven dat er geen vloer meer in de lift zat. Met de practical joke wilde Alton Towers uitvinden hoe dapper het Britse volk is.

Leedvermaak

De grap bleek goed te werken: nadat de liftdeuren zich openden, keken shoppers in de gapende liftschacht en deinsden ze zonder uitzondering verschrikt terug. Pas nadat werd geconstateerd dat de bodemloze lift niet echt was, werd er lachend ingestapt. Nadien werd met leedvermaak gekeken hoe anderen uit het winkelend publiek dezelfde schrikreactie vertoonden.
 
19-2-2012 © Tekst: Adri van Esch
Foto’s: Alton Towers, Disneyland Paris
{googleads left}

Meest bezochte parkprofielen