In polonaise naar Jokie

Jokie heeft opnieuw zijn intrek genomen in Carnaval Festival in de Efteling. Vijfhonderd vrolijk verklede gasten verwelkomden de gastheer met de rode neus terug in de attractie. Gepast natuurlijk: in polonaise.

‘Weg met de malaise, het is nu tijd voor de polonaise.’ In de Efteling ging die haast legendarische carnavalstekst van Arie Ribbens helemaal op. Zo’n vijfhonderd abonnementshouders van de Efteling hadden zich op uitnodiging van het park in de vroege ochtend kleurig uitgedost verzameld om Jokie opnieuw welkom te heten in Carnaval Festival. Dat gebeurde dansend en in polonaise, net alleen omdat het feest was, maar ook om de kou te verdrijven. In de Efteling was het kwik die morgen gedaald tot – hoe toepasselijk bij een carnavalsfeestje – min 11 graden.

Polonaise bij de heropening van Carnaval Festival - Foto: Parkplanet

Ingepakt

De gasten hadden zich voor de gelegenheid in hun vrolijkste carnavalskostuum gestoken. In een lange stoet gingen jeugdige clowns, kikkers, draken en muisjes vergezeld van ouders met narrenkappen en cowboyhoeden en ingepakt in rode, roze, gele en groene sjaals van de parkingang naar Carnaval Festival. De kappelekes 3x Raoje en De Smulnarren zorgden voor toepasselijke feestmuziek.

Jokie in Nederland in Carnaval Festival - Foto: Parkplanet

Likeurtje

Efteling-directeur Bart de Boer heette op het plein bij Carnaval Festival de gasten welkom en trakteerde ze op warme koffie en thee en – voor wie daar al trek in had om tien uur ’s morgens – op het Tilburgse likeurtje Schrobbelèr. De Boer memoreerde dat het narretje Jokie al bij de opening van de attractie in 1984 gastheer was. Vanaf 1995 werd hij afgelost door Loeki de Leeuw, maar vandaag beleefde hij zijn glorieuze terugkeer in Carnaval Festival. Op verschillende plekken in de kleurrijke darkride zijn Jokie en zijn vogelvriendinnetje Jet te zien: op de fiets in Nederland, in een Volkswagen Kever in Duitsland, op een scooter in Italië, in een riksja in China en op een surfplank op Hawaï.

Jokie en Jet van Carnaval Festival op een speeldoosje - Foto: Parkplanet

Producten

Jokie staat niet alleen centraal in Carnaval Festival, maar in diverse producten die ook buiten het park voor de consument beschikbaar zijn. Zo zijn er voorleesboekjes van Jokie en Jet en komt er een televisieserie. Alle producten zijn bekeken en beoordeeld door een kinderpanel, De Wijsneuzen. Aan de hand van hun opmerkingen zijn de boekjes en filmpjes aangepast en verbeterd.

Jokie in Duitsland in Carnaval Festival - Foto: Parkplanet

In Mexico

Jokie trekt in zijn luchtballon de wereld rond en bezoekt onder het motto Reizen is een feestje allerlei landen. Bart de Boer toonde het publiek een gedeelte van de eerste aflevering uit de televisieserie: Jokie in Mexico. Speciaal bedoeld voor de allerjongsten bevat het filmpje veel oooh’s en ola’s à la Teletubbies. Jokie laat zich rondrijden op een ezel die prompt pijnlijk tegen een cactus loopt. “Als je loopt, kun je beter recht voor je kijken”, is de wijze les die de kleine kijkertjes meekrijgen.

Nieuw Jokie-speelgoed - Foto: Parkplanet

Wijsje

Bij de feestelijke heropening presenteerden Jokie en Jet zich in levenden lijve. Om het feest compleet te maken bracht Adje – die ooit zijn carrière begon in het Kaatsheuvelse attractiepark – zijn nieuwe carnavalskraker Taa Tata, Taa Tata, Tatata ten gehore. De melodie is gebaseerd op de overbekende muziek van Carnaval Festival. “We hebben er nu voor gezorgd dat dit wijsje de hele dag in uw hoofd zit”, verontschuldigde Bart de Boer zich na het optreden van Adje. “Maar ach, u wist toch al dat dat vandaag zou gebeuren.”

Adje zingt zijn carnavalsliedje bij de opening van Carnaval Festival - Foto: Parkplanet

Souvenirshop

Naast Carnaval Festival ligt Jokies Wereld, de eerste souvenirshop in het park die geheel gericht is op kinderen tot drie jaar. De bedoeling was dat de vernieuwde winkel ook vandaag open zou gaan, maar door het dikke pak sneeuw op het dak kreeg het gebouw te maken met forse wateroverlast. Diverse centimeters hoog stond het water afgelopen week op de pas aangelegde vloer. Daardoor kon de winkel nog niet open: pas op 18 februari kunnen bezoekers het totaal vernieuwde interieur zien.

Jokie en Jet van Carnaval Festival - Foto: Parkplanet

Rode neus

Een selectie van wat Jokies Wereld te bieden heeft was al wel te aanschouwen en ook te koop in een standje buiten het gebouw: picknickdekentjes, knuffels, logeerkoffertjes, zwempakjes, muziekinstrumenten, (bad)speelgoed, speeldoosjes en boekjes, het assortiment is niet alleen kleurrijk maar ook heel divers. Eén ding kenmerkt alle cadeautjes in de nieuwe winkel: overal is de rode neus terug te vinden. Het opvallende reukorgaan zal als een rode draad door het jubileumjaar van de Efteling gaan lopen: net als in het openingsjaar 1984 krijgen bezoekers bij een bezoek aan Carnaval Festival straks een knalrode neus cadeau.

Wat is ‘plussing’?
► 
Naar de parkplanner van de Efteling

11-2-2012 © Tekst en foto’s: Adri van Esch

Meest bezochte parkprofielen