Achter de nieuwe attractie van Gardaland – een poolexpeditie met een op hol geslagen treintje – zit een heel verhaal.
De achtbaan die bezoekers komend seizoen naar het Noord-Italiaanse park moet lokken heet Mammoet en is gebouwd door het Limburgse bedrijf Vekoma. Vooral de thematisering van de baan zal de gasten imponeren, denkt het pretpark. De hele achtbaan is verstopt in rotsen en ijspartijen. Het landschap rond en in de attractie doet denken aan de Noordpool, met sneeuw, ijs en gletsjers.
Paniek
De attractie vertelt het verhaal van een onderzoekskamp tussen de gletsjers. Het is het eind van de jaren veertig en een delegatie onderzoekers is op de Noordpool gestuit op een gaaf exemplaar van een door het ijs geconserveerde mammoet. De plaats van de ontdekking is bergachtig en haast onbegaanbaar voor het onderzoeksteam. Er moet een speciale trein worden gebouwd om het materiaal en de mankrachten naar de bewuste plek te kunnen transporteren. Maar het onderzoek loopt slecht af: om mysterieuze redenen ontwaakt de mammoet uit zijn eeuwenlange slaap. Paniek en chaos overheerst in het basiskamp. De onderzoekers en de technici vluchten met de speciale mammoettrein…
{googleads right}Poolexpeditie
Bezoekers zullen dit allemaal gaan meemaken tijdens hun rit in Mammoet: een poolexpeditie, vertrek uit het basiskamp met de onderzoekstrein, aankomst bij de opgravingsplek en de plotselinge vlucht op het moment dat de mammoet tot leven komt.
Drie afdalingen
De achtbaantrein raast over een traject van meer dan duizend meter, maakt drie keer een klim en vervolgens drie afdalingen met een hellingsgraad van 48 procent. Zestien keer verandert het treintje plotseling van richting.
1672 schroeven
Mammoet staat op een terrein van vijfduizend vierkante meter. Niet minder dan 1672 schroeven waren nodig om het gevaarte met de grond te verankeren en er werden nog eens 3600 schroeven gedraaid tussen de onderdelen onderling. In het bouwwerk is 500.000 kilo staal verwerkt. De hele thematisering werd verzorgd door eigen medewerkers van Gardaland.
2008 © TEKST EN FOTO: PARKPLANET