Steeds vaker zijn – met name Belgische – pretparken ‘volzet’ omdat ze afgehuurd zijn door een groot bedrijf.
Het begon in 2008: Plopsaland De Panne bleef de eerste zaterdag en zondag van juli gesloten voor reguliere bezoekers omdat het poark was afgehuurd. Dat weekend ging het om supermarktketen Lidl. Plopsaland was die dagen uitsluitend toegankelijk voor gasten die in het bezit waren van een speciaal Lidl-entreekaartje. Deze stap van het populaire pretpark was opmerkelijk omdat juist dat weekend de zomervakantie begon voor het zuidelijk deel van Nederland. Het noorden had al een week vakantie. Ook in Vlaanderen hadden alle scholieren al zomervakantie.
{googleads right}Uitzonderlijk?
In 2008 benadrukte Plopsaland dat het ging om een ‘uitzonderlijke’ sluiting. Volgens het Belgische pretpark was steeds in alle Plopsa-communicatie vermeld dat reguliere bezoekers op 5 en 6 juli 2008 tevergeefs naar De Panne zouden afreizen. De ervaring leert echter dat Plopsaland en ook de andere Belgische pretparken nog steeds midden in het seizoen de poorten een dagje sluiten voor reguliere bezoekers omdat het pretpark is afgehuurd door een groot bedrijf. Het grote geld lonkt; dat nietsvermoedende bezoekers aan de gesloten poort komen wordt op de koop toe genomen.
© 2008 PARKPLANET – FOTO: YVES HANOULLE