Nidal Sadeq, marketing & sales director Movie Park Germany

Edutainment is essentieel

Nidal Sadeq, marketing & sales director Movie Park Germany

Wil een attractiepark een grote merknaam opbouwen, en die behouden, dan dient het park maatschappelijke relevantie te hebben.

Een van de manieren om dat te bereiken is oog hebben voor ‘edutainment’, het op een speelse manier zaken leren. Dat zegt Nidal Sadeq, marketing & sales director bij Movie Park Germany.

Merkstrategie

Bij het binnenhalen van bezoekers komen volgens Sadeq klassieke eisen als een moderne, aansprekende marketing en een sterke verkoopstrategie samen. De marketingmanager ziet daarbij een grote rol weggelegd voor representatieve bezoekersenquêtes, die een belangrijke basis vormen voor het bepalen van de doelgroepen. “De kunst is om met gebruik van minimale middelen een zo maximaal mogelijke impact op de bezoekersmarkt te bereiken. Van belang daarbij zijn het aanspreken van specifieke doelgroepen, spelen met de prijzen, rekening houden met de steeds wisselende economische en sociale omstandigheden, en de merkstrategie”.

{googleads right}Geen modegril

Een merkstrategie opbouwen kost tijd en vergt continuïteit, zegt Sadeq, die naast marketingmanager bij het pretpark in Bottrop-Kirchhellen ook nog docent Toeristische marketing bij IST-Studieninstitut in Düsseldorf is. “Je hebt tijd nodig om vaste grond onder de voeten te krijgen. Een merk mag geen modegril worden, maar dient maatschappelijke relevantie te hebben. Een attractiepark moet zich steeds blijven ontwikkelen. Alleen achtbanen bouwen is niet voldoende, ook op het terrein van ‘edutainment’ – een samenvoeging van de woorden ‘education’ en ‘entertainment’, zeg maar het ‘leuk leren’ – hoort het een beleid te ontwikkelen.”

Lange termijn

Een merk worden dat er toe doet in de pretparkenwereld vergt in de ogen van Sadeq een langetermijnstrategie. Aan de andere kant mag in de attractieparkensector de service van alledag nooit uit het oog worden verloren. “Bezoekers horen altijd opgewekt en met een glimlach te worden verwelkomd en uitgezwaaid.”


© 2009 TEKST: PARKPLANET – FOTO: LIFEPR

Meest bezochte parkprofielen