Luchtfoto van de hotels bij het Europa-Park, met hotel Colosseo op de voorgrond

Korte vakantie-trend zet door

Luchtfoto van de hotels bij het Europa-Park, met hotel Colosseo op de voorgrond

Uit enquêtes gehouden in Europa-Park blijkt dat de trend om bij een attractiepark een korte vakantie door te brengen zich doorzet.

Uit onderzoek door de toeristische diensten van België kwam hetzelfde resultaat: de markt voor meerdaagse uitstapjes groeit.

Luxe

Cultureel geograaf prof. dr. Fichtner deed in 2008 in het Europa-Park onderzoek naar de achtergrond, herkomst en beweegredenen van bezoekers van het Duitse pretpark. Opvallende uitkomst was dat, in vergelijking met eerdere onderzoeken, weer meer gasten aangaven te willen blijven overnachten bij het attractiepark. Vakantievierders hechten aan luxe: vooral de viersterrenhotels Colosseo en Santa Isabel blijken in trek.

{googleads right}Meerdaagse gast

Een vergelijkbare uitkomst had het onderzoek dat de Vlaamse VVV’s hielden: ook daaruit bleek dat een dagje pretpark steeds vaker een korte vakantie wordt. De markt voor meerdaagse uitstapjes heeft geen last van de financiële crisis. In het Europa-Park is al 28 procent van de bezoekers een meerdaagse gast.

Regio

Andere opvallende resultaten van het onderzoek van professor Fichtner in Europa-Park: bezoekers zijn zeer te spreken over de prijs-kwaliteitverhouding van het park en een groot deel van de gasten bezoekt ook andere toeristische attracties in de regio. Gemiddeld is een bezoeker van Europa-Park 28,5 jaar oud. Hij blijft gemiddeld 8,5 uur in het park en heeft ongeveer twee uur en tien minuten moeten rijden om Rust te bereiken. 


© 2009 TEKST: PARKPLANET – FOTO: EUROPA-PARK

Meest bezochte parkprofielen