eft pegasus persfoto liggend

Joris op het droge

eft pegasus persfoto liggend

Van het vliegende paard Pegasus in de Efteling is geen spoortje meer te bekennen. Alles is in gereedheid gebracht om te starten met de bouw van de nieuwe houten achtbaan Joris en de Draak.

De nieuwe attractie zal niet, zoals voorganger Pegasus dat ruim achttien seizoenen deed, met de voeten in het water staan. Voor Joris is het voormalige Pegasus-terrein ingepolderd.

Over de kanovijver

De achtbaan Pegasus werd in het seizoen 1991 geopend. De attractie paste destijds perfect in het jaarthema The Fifties. Het bijna vijfhonderd meter lange traject werd gebouwd met hout van de American Red Cider, een boomsoort die speciaal in Canada voor roller coaster wordt gekweekt. De houten achtbaan – destijds de tweede in Europa en de eerste in Nederland – werd naast de Python aangelegd en kwam voor een groot deel over de al bestaande kanovijver te liggen.

Voetstukken

Dat was één van de charmes van de Pegasus: het traject liep grotendeels over het water. Voor de bouw werd de vijver leeggepompt en er werden betonnen, ronde voetstukken gestort, waarop de palen van achtbaan kwamen te staan. Het baanverloop over de vijver droeg bij aan de beleving van de Pegasus. Vooral tijdens zomeravonden gaf de achtbaan een feeëriek beeld, met lichtjes die weerspiegelden in het donkere water. In 2007 werd een dijk om de Pegasus gelegd, om de golven van De Vliegende Hollander te breken. De bekoring van een houten achtbaan die in het water stond, werd toen grotendeels teniet gedaan.

Moeras

Inmiddels is de Pegasus door een regionaal sloopbedrijf met de grond gelijk gemaakt. Op de lege plek opent volgend jaar Joris en de Draak, een dubbele racer-achtbaan. Duidelijk is dat het nieuwe paradepaardje niet boven het water gebouwd zal worden: het terrein van de Pegasus is opgehoogd met wit zand en het water is er verdwenen. Toch zal ook Joris gedeeltelijk met zijn voeten in het vocht staan: rond de nieuwe achtbaan in de Efteling komt een moerasachtige thematisering. 


(c) 2009

Meest bezochte parkprofielen