In Disneyland Paris zijn de komende maanden nieuwe lekkernijen-uit-het-vuistje te koop.
Topkok Thierry Marx boog zich over de bestaande favorieten – popcorn, koekjes en de suikerappel – en goot over deze bestsellers een eigen sausje.
Verbeterd
De Franse sterrenkok Thierry Marx heeft naar eigen zeggen het street food in Disneyland ‘opnieuw uitgevonden’. De zoete hapjes waarmee de bezoekers over de straten van het attractiepark lopen kregen van Marx een nieuwe invulling. Elke lekkernij werd door hem zorgvuldig onder de loep genomen en waar nodig verbeterd.
{googleads right}Zachte vulling
Niet alleen de bekende rode suikerappel heeft een stokje, Marx plaatste ook het koekje en de popcorn op een stick, zodat ze gemakkelijk mee te nemen zijn in het park. Voor de appel gebruikte de kok een andere bereidingswijze: “De pomme d’amour is vaak te hard van binnen. Ik heb een zachte appelvulling gemaakt en daar gaat de suikercoating overheen, waardoor de suikerappel lekkerder smaakt en lichter verteerbaar is.”
Met een stokje
Verrassend is de nieuwe presentatie van de aloude popcorn en het koekje: Marx, die als visie heeft dat kookkunst ‘om te bekijken en om op te vreten’ moet zijn, gaf beide lekkernijen een stokje. De popcorn wordt eerst gecarameliseerd en vervolgens met een laagje chocolade overgoten. Het koekje is zoet en met een crèmelaag bedekt. Beide hapjes worden als een soort lolly aangeboden.
Tijdelijk te koop
De drie bijzondere creaties worden verkocht in de kerstdorpjes van Disneyland Parijs voor 7 euro per stuk. Het vernieuwde street food is slechts tijdelijk verkrijgbaar, van 8 november tot 5 januari 2010.
© 2009 TEKST: PARKPLANET