Het lijkt een onbetekenend feitje, maar voor de Denen is het groot nieuws: pretpark Tivoli verkoopt in het aankomende jaar geen Deens bier meer.
De trots van Kopenhagen schakelt over op… Nederlandse pilsjes!
Concurrentie
In het stadspark van Kopenhagen kwamen twee beroemde Deense merken samen: het wereldbekende Tivoli en biermerk Carlsberg. De Deense brouwer hoort tot de grootste vier ter wereld en voelt dagelijks de hevige concurrentie van de andere drie: het Belgische AB InBev, het Zuid-Afrikaanse SAB Miller en het Nederlandse Heineken.
{googleads right}Nieuwe leverancier
Tot de meest zichtbare klanten van Carlsberg behoort nog tot het eind van dit jaar attractiepark Tivoli. Maar na de jaarwisseling stapt Tivoli over op een nieuwe leverancier: de 25 kiosken en restaurants in het park worden voortaan bevoorraad door Royal Unibrew.
Hollandse pilsjes
Royal Unibrew won de aanbesteding voor de verkoop van drank in het park. Het Deense bierimportbedrijf voert als bekendste merk Heineken. Bezoekers van Tivoli zullen daarom voortaan geen biertjes van Carlsberg meer kunnen kopen, maar een Hollands pilsje in hun handen krijgen.
Balen
Carlsberg zegt in een reactie behoorlijk te balen van het kwijtraken van Tivoli als klant. Alleen bij de drankgelegenheden die door het park verhuurd worden zijn mogelijk nog Deense biertjes verkrijgbaar; de huurders mogen hun eigen drankleveranciers kiezen.
Sponsor
Royal Unibrew neemt ook het sponsorschap van Carlsberg in Tivoli Gardens over. Dat betekent dat het bedrijf reclame mag maken voor zijn merken, bijvoorbeeld tijdens de drukbezochte openluchtconcerten die elke zomer op vrijdagavond in het stadspark worden georganiseerd.
(c) 2009