De Vliegende Hollander in de Efteling - Foto: (c) Parkplanet

Efteling is nog steeds een sterk merk

De Vliegende Hollander in de Efteling - Foto: (c) Parkplanet
 
De Efteling blijft een sterk merk; al jarenlang staat het Kaatsheuvelse attractiepark in de top vijf van sterkste merknamen van Nederland.
 
In 2005 kwam de Efteling als allersterkste merk van Nederland uit de bus in het onderzoek dat merkenadviesbureau BrandAsset jaarlijks uitvoert. Een jaar later moest het park de koppositie prijsgeven aan Ikea.

Vierde plaats

Ook bij het onderzoek dat BrandAsset recent uitvoerde kwam de Efteling niet als allersterkste uit de bus. Dit jaar moet het park genoegen nemen met een vierde plaats. Toch mag de Efteling zich op de borst slaan: het is de sterkste merknaam van eigen bodem.

Buitenland

De top drie van sterke merken wordt namelijk aangevoerd door buitenlandse bedrijven: Google, Microsoft en Ikea. Na de Efteling komen meer gerenommeerde Nederlandse merknamen: de NOS op vijf, Marktplaats.nl op zeven, Bol.com op acht en Senseo van Philips op een negende plaats.

{googleads right}Eigenschappen

De ontbrekende merken uit de top tien zijn nog: Discovery Channel (6) en Coca-Cola (10). Bij het onderzoek in 2005 werd de Efteling getypeerd als ‘het leukste en origineelste’ merk van Nederland, ‘innovatief’, ‘vriendelijk’, ‘onafhankelijk’ en ‘het geld meer dan waard’. Eigenschappen die – gezien de hoge positie in de ranglijst – nu ook zeker nog opgaan.

Relevant

De lijst van sterke merken wordt door BrandAsset samengesteld na ondervraging van 1500 personen. Een merk krijgt het predikaat ‘sterk’ als het door de gemiddelde Nederlander als uniek en relevant wordt beschouwd. De merken CliniClowns, Lego en de Nederlandse Hartstichting werden dit jaar uit de top tien verdrongen.
© 2010

Meest bezochte parkprofielen