Het kasteel van Disneyland is heilig; daar mag niemand aankomen!
Veranderingen aanbrengen aan het kasteel aan het einde van Main Street ligt héél gevoelig bij bezoekers van de Disney-parken. Zelfs al zijn de wijzigingen maar tijdelijk of heel miniem – zoals een bord boven de ingang van het kasteel – dan nog komen er klachten binnen van gasten. Want het kasteel is heilig; daar mag niemand aankomen!
Zowel Disneyland Paris als het Magic Kingdom in Walt Disney World in Florida heeft het aan den lijve ondervonden: kom niet aan het kasteel! Bezoekers willen het icoon van de Disney-parken zien zoals ze dat van foto’s kennen. En niet anders! Want dan kan de foto niet worden gemaakt waar al zoveel jaren naar is uitgekeken…
Teleurgesteld
Disneyland Paris gaf in de afgelopen achttien jaar het roze kasteel van Doornroosje twee keer een tijdelijke metamorfose. Eén keer bij het éénjarig bestaan van het pretpark bij Parijs, in 1993. Toen werd om het kasteel een megagrote taart gebouwd. In 1997 kreeg het gebouw een make over voor de tekenfilm The Hunchback van de Notre Dame (De klokkenluider van de Notre Dame), die toen in de bioscopen draaide. In beide gevallen regende het klachten van teleurgestelde bezoekers.
Real thing
Aan het kasteel mag niet getornd worden. Zelfs een bord boven de ingang – zoals vorig jaar, toen Mickey’s Magische Jaar werd gevierd – kan niet op instemming van bezoekers rekenen. In Walt Disney World regende het zelfs klachten toen in 1996 het kasteel van het Magic Kingdom werd omgetoverd tot een taart gedecoreerd met snoepjes en lollies ter gelegenheid van het 25 -jarig bestaan. Amerikanen willen niet op de foto voor een ‘onbekend’ kasteel, ze willen the real thing!
Cadeautje
In Parijs maakt men de borst al nat, want het kasteel daar zal tóch aangepakt worden. Het markante bouwwerk is namelijk hard toe aan een grondige renovatie. Omdat het kasteel moet schitteren als Disneyland Park in 2012 het twintigjarig bestaan viert, moet er nú actie ondernomen worden. Het kasteel zal daarom als een soort cadeautje ingepakt gaan worden, zodat bouwvakkers en schilders ongestoord hun werk kunnen doen.
Kerst
Hoe het kasteel precies afgeschermd gaat worden is nog niet duidelijk. Wel dat daar langdurig en serieus over nagedacht wordt. De inpakprocedure zal pas na het drukbezochte kerstseizoen starten, zodat de gasten in ieder geval nog tijdens de kerstfestiviteiten het originele kasteel te zien krijgen.
Let the Memories Begin
In Walt Disney World hebben ze geleerd van het verleden. Het kasteel daar wordt wel betrokken bij het nieuwe jaarthema Let the Memories Begin, maar het geliefde gebouw wordt niet ingepakt. Op de witte muren van het kasteel worden elke dag metershoge foto’s geprojecteerd van gasten die die dag in het park zijn. In 2008 al maakte Disney gebruik van deze techniek bij de viering van de nationale feestdag 4 juli; toen werden er rood-wit-blauwe vlaggen op het kasteel geprojecteerd.
Vijfhonderd foto’s
De Let the Memories Begin-avondshow voor het kasteel start in januari 2011. Disney verwacht dat voor de show dagelijks vijfhonderd foto’s nodig zijn. De foto’s worden gemaakt door eigen fotografen van Disney. Aan Let the Memories Begin wordt in de Verenigde Staten ook een grootscheepse marketingcampagne gekoppeld. In Disneyland in Californië worden de foto’s geprojecteerd op de attractie It’s a small world. Het kasteel in het originele Disney-park is te klein voor de avondshow.
2010 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Parkplanet en Disney World