In de twee Disney-parken in Tokio heeft Mickey Mouse er een geduchte concurrent bij. De Japanners zijn helemaal wild van de nieuwe Disney-beer Duffy. Deze week maakt Amerika – opnieuw – kennis met de in Japan al immens populaire Duffy.
Knuffelreeks
Duffy werd zes jaar geleden voor het eerst in de Verenigde Staten gepresenteerd. Het wollige beertje had toen nog geen naam, maar was één van The Disney Bears, een serie knuffels die te koop was in de parken. Echt een succes werd de knuffelreeks niet en The Disney Bears verdwenen wat op de achtergrond.
Cadeautje
In de twee Disney-parken in Japan – Tokyo Disneyland en Tokyo DisneySea – werd één knuffelbeer uit de familie gehaald, Duffy gedoopt en er werd een verhaal rondom hem verzonnen. Mickey Mouse zou een lange zeereis gaan maken, zo luidt de vertelling, en zijn vriendinnetje Minnie gaf hem een beer die hem tijdens de reis zou kunnen vergezellen. Mickey was zo blij met het cadeautje dat hij hem flink knuffelde; vandaar het Mickey-gezicht dat te herkennen is op het gelaat van Duffy.
Populariteit
Duffy werd in Japan steeds geliefder. Elk jaar werd de rol van het character Duffy in de parken groter. Tijdens de viering van het 25-jarig bestaan van het Tokyo Disneyland Resort – in 2008 en 2009 – rees de populariteit van Duffy tot ongekende hoogte. Japanners stonden langer in de rij om met de beer op de foto te gaan dan met de muis; Duffy evenaarde Mickey in faam.
Meet & greet
Inmiddels heeft Duffy een eigen restaurant – het Sweet Duffy Café – en een eigen ‘land’: themagebied Cape Cod in Tokyo DisneySea. Duffy doet mee aan meet & greets, treedt op bij Halloween- en kerstfestiviteiten en heeft een groot assortiment souvenirs, van poppen tot drinkbekers en van eigen kleertjes tot popcornemmertjes.
I hugged Duffy
Het Japanse succes heeft de Amerikanen op het idee gebracht om het weer eens in eigen land te gaan proberen. Duffy wordt deze week geïntroduceerd in Epcot, in Walt Disney World in Florida, in Walt Disney World in Florida. Daar krijgt de beer een plek waar kinderen met hem op de foto kunnen, waarna ze een sticker met de tekst I hugged Duffy krijgen. (Update 2015: Het succes van Duffy in de VS bleef uit; de meet & greet met Duffy in Epcot is dit jaar gesloten)
Typische kleren
In elk land dat in de World Showcase van Epcot vertegenwoordigd is, zal een Duffy te koop zijn in de typische kleren van dat land. Op de televisies van de duizenden hotelkamers in Walt Disney World zullen cartoons over Duffy te zien zijn, zodat de kinderen weten wie die nieuwe beer is zodra ze hem in Epcot tegenkomen. Duffy krijgt bovendien een eigen lied en in de restaurants serveert men Duffy-kindermenu’s op Duffy-placemats. Het beertje met het grote knuffelgehalte moet nu ook in de States een gigantisch succes worden. Mickey is alvast gewaarschuwd!
11-10-2010 © Tekst: Parkplanet – Foto’s/illustratie: Disney
{googleads left}
{googleads left}