De kassa's van de Winter Efteling - Foto: (c) Parkplanet

Kassa voor de Efteling

De kassa's van de Winter Efteling - Foto: (c) Parkplanet
 
Op de rustigste dagen van het jaar staan er toch rijen voor de kassa’s van de Efteling. Het zijn abonnementhouders die afkomen op het nieuwe jaarrondabonnement en van het pretpark meteen ook kosteloos de Winter Efteling mogen bezoeken.

Bonus

Met een genereus aanbood wist de Efteling de afgelopen dagen vele duizenden abonnementhouders op de been te brengen. Ze togen allemaal naar Kaatsheuvel om hun abonnement voor 2011 persoonlijk aan de kassa te verlengen. Als bonus kregen de vaste bezoekers ruim twee extra maanden gratis toegang tot het park. De nieuwe abonnementen zijn bovendien het hele jaar geldig: tot en met maart 2012.

Procedure

De gebruikelijke procedure voor het verlengen van een abonnement voor de Efteling was altijd dat een inschrijfformulier werd opgestuurd, de kosten door het park werden afgeschreven en dat het abonnementspasje dan weer vanaf de seizoensopening op 1 april geldig was. Dit jaar verliep de procedure anders; het Brabantse pretpark is immers voortaan het hele jaar open.
 
Vrouw Holle in de Winter Efteling - Foto: (c) Parkplanet

Voordeel

Abonnementhouders konden kiezen voor de gebruikelijke werkwijze per post, maar ze konden ook persoonlijk naar de Efteling gaan om het pasje daar te verlengen. Voordeel daarvan was dat het abonnement per direct geldig zou zijn en dat zij dus ook een flinke staart van de Winter Efteling – die duurt tot en met zondag 27 februari – zouden kunnen meepikken. Zonder extra kosten!

Warme chocolademelk

Een dergelijk genereus aanbod bleek niet aan dovemansoren gericht: duizenden pashouders kwamen in de afgelopen twee weken naar het park om een jaar aan hun abonnement te knopen. De Efteling leek in eerste instantie verrast door de grote respons: de eerste dagen vormden zich lange rijen voor de Gastenservice onder het grote entreegebouw. Tot wel drie uur moesten de belangstellenden wachten alvorens hun pasje kon worden verlengd. De onfortuinlijke bezoekers werden getrakteerd op warme chocolademelk en worstenbroodjes.

{googleads right}Extra kassa’s

De Efteling speelde echter goed in op de ongekende drukte en opende in de dagen erna zes extra kassa’s waar parkmedewerkers de abonnementen kunnen verlengen. De rijen verdwenen nagenoeg en tevreden vaste klanten konden, nadat ze hun abonnement verlengd hadden, meteen het park in.

Inkomsten

Het door de abonnementhouders uiterst positief ontvangen aanbod van de Efteling is een win-win-situatie voor zowel de bezoekers als het park. De gasten kunnen zonder extra kosten langer gebruik maken van hun jaarkaart. Voor de Efteling levert de geslaagde actie veel inkomsten op.

Uitgestorven

Het park is voor het eerst sinds het bestaan ook open van half januari tot eind maart. Vooral op werkdagen maakte de Efteling in deze laagseizoenmaanden een uitgestorven indruk. Door abonnementhouders vanaf nu – in plaats van vanaf 1 april – toegang te verlenen tot het park komen er extra bezoekers, die eten, drinken en wellicht wat souvenirs kopen in de winkeltjes.

Vier miljoen

Daarnaast kan de Efteling eerder dan andere jaren beschikken over het abonnementsgeld van de vaste bezoekers. Normaalgesproken worden die bedragen vanaf eind februari geïnd, nu komen die gelden al sinds veertien dagen bij het bedrijf binnen. Voor de Efteling is dat kassa, want aan abonnementinkomsten harkt Nederlands bekendste pretpark naar onze ruwe schatting jaarlijks tussen 4 en 4,5 miljoen euro binnen.
 
30-1-2011 © Tekst en foto: Parkplanet

Meest bezochte parkprofielen