Op dertig kilometer van de Poolse hoofdstad Warschau was een vierhonderd miljoen euro kostend pretpark gepland.
Op dertig kilometer van de Poolse hoofdstad Warschau was een vierhonderd miljoen euro kostend pretpark gepland. Het Nederlandse bedrijf Jora Vision gaf het prestigeproject een gezicht.
In het Zuid-Hollandse Rijnsburg werken veertig mensen aan thematisering en aankleding van attracties in pretparken. De mensen bij Jora Vision noemen zichzelf Themeworld Wizards; tovenaars die de meest fantasierijke ideeën waar kunnen maken. In het buitenland behoren gerenommeerde klanten als het Franse themapark Futuroscope en het Deense Tivoli in Kopenhagen tot de opdrachtgevers van Jora Vision.
{googleads right}Wachtrij
Het ontwerpbedrijf Jora Vision mag Futuroscope inmiddels tot de vaste klanten rekenen. Voor verschillende attracties ontwierp de onderneming de uitgebreid gethematiseerde wachtrij. Eén van de laatste projecten van Jora Vision in het park in het Franse Poitiers is Le 8e Continent, waar bezoekers ‘meehelpen’ om de grote berg afval in onze oceanen op te ruimen. In de wachtrij kunnen de gasten op de muren en in displays allerlei wetenswaardigheden over de attractie te weten komen. Jora Vision was de bedenker en maker van de interactieve wachtruimte.
Lieveheersbeestje
In 2009 leverde het bedrijf uit Rijnsburg een grote bijdrage aan Arthur, l’Aventure 4D, een driedimensionale filmreis gebaseerd op de bioscoophit Arthur et les Minimoys. De wachtrijen werden door Jora Vision onder meer opgesierd met levensgrote klaprozen en een gigantisch, bewegend lieveheersbeestje.
Tevreden
Al wachtend voor Arthur, l’Aventure 4D kunnen bezoekers hun eigen gewicht bepalen op een speciale Minimoys-manier en hun naam leren schrijven in Minimoys, de taal die Arthur spreekt. Luc Besson, producent van de film Arthur et les Minimoys, was uiterst tevreden met de prestatie van Jora Vision; volgens de filmproducent zorgt de decoratie ervoor dat de bezoeker zich volledig kan identificeren met de helden uit het verhaal van Arthur.
Belevenis
Jan Maarten de Raad, directeur van Jora Vision, was na afronding van het Arthur-project in Futuroscope verheugd met het resultaat. “Themaparken zoeken steeds vaker naar belevenis die hun gasten het gevoel geeft in een totaal andere wereld te zijn, al is het maar voor een paar uur. Ik ben er trots op dat Jora Vision kan bijdragen aan die fantasiewereld, niet alleen in Nederland, maar overal ter wereld.” Ook bij de allernieuwste attractie van Futuroscope – een 3D-film over de Kleine Prins – was Jora Vision weer betrokken.
Nieuw uiterlijk
Jora Vision werd vorig jaar door het eveneens Franse bedrijf Compagnie des Alpes gevraagd om mee te helpen de Walibi-keten van een nieuw uiterlijk te voorzien. Voor de vier Walibi parken in Frankrijk, België en Nederland ontwikkelde het ontwerpbedrijf een complete stijlgids. Voor Walibi Holland schetste Jora Vision het nieuwe restaurant Club W.A.B en werden bestaande attracties opnieuw gethematiseerd zodat ze in de gewijzigde verhaallijn pasten.
Sprookjesboom
In Nederland behoren niet alleen Walibi maar ook Efteling en Drievliet tot de klanten van Jora Vison. Voor het park in Kaatsheuvel werkte het bedrijf aan het restaurant en de winkel bij Pandadroom, en bouwde het de Sprookjesboom. Voor Drievliet veranderde Jora Vision een bestaand parkareaal om in het Lol Atol, een gebied in de sfeer van een koraaleiland. Alle attracties kregen andere namen – Kwal, Draaikolk en Nautilus – en een nieuw uiterlijk.
Adventure World
Een nieuw avontuur waarbij Jora Vision één van de partners is, is Adventure World Warsaw. Het moet het eerste grote attractiepark van Polen worden. Het totale park wordt gerealiseerd op een oppervlakte van 240 hectare. De eerste fase omvat een themapark, twee hotels, een waterpark en een uitgaansgebied met een bioscoop, een theater voor dinershows, winkeltjes en restaurants.
Warschau
Adventure World Warsaw komt in het plaatsje Grodzisk Mazowiecki, op veertig autominuten ten zuidoosten van de Poolse hoofdstad Warschau. Het pretpark krijgt vijf themalanden – Creature Lagoon, Castle Island, Land of Legends, Lost World en Polski Plaza – die door Jora Vision worden getekend. Het bedrijf kleedt ook het waterpark aan met gethematiseerde glijbanen en een wildwater rivier. De kosten voor Adventure World Warsaw worden geschat op vierhonderd miljoen euro en de verwachte openingsdatum ligt in het voorjaar van 2014.
Adventure World Warsaw ging eind 2013 failliet. Het bedrijf kon de vordering van 22 miljoen euro die het Nederlandse Imtech had niet betalen en er werden ook geen nieuwe geldschieters gevonden die het project financieel wilden ondersteunen.
29-7-2011 © Tekst: Adri van Esch voor Parkplanet
Beeld: Jora Vision, Futuroscope/Vimenet, Adventure World Warsaw, Parkplanet