Voorzichtig melden sommige attractieparken dat hun zomer niets eens zo slecht was als gevreesd. Vooral parken die investeerden in indoor attracties en daarmee promotie maakten zijn tevreden.
Geruststellend nieuws voor wie bang was dat de afgelopen zomer – de natste in honderd jaar – desastreus moet zijn geweest voor attractieparken: uit diverse parken sijpelen gematigd positieve geluiden over de bezoekersaantallen naar buiten. Globale boodschap is dat het met zo’n povere zomer allemaal nog veel slechter had kunnen zijn. Parken die de nadruk hebben gelegd op hun nieuwe overdekte faciliteit zagen de bezoekersaantallen zelfs stijgen.
Maandrecord
Bij Plopsaland in De Panne steeg het bezoekersaantal tijdens de zomermaanden met vijf procent, tot 542.000 bezoekers. Daarvan kwamen er 300.000 in augustus naar het park aan de Belgische kust, een nieuw maandrecord. De records werden gevestigd mede dankzij het nieuwe Mayaland, een speelhal met tien attracties.
Overdekt
Ook de overdekte vestigingen van Plopsa boerden goed: in Coevorden steeg het bezoekersaantal met vijf procent, in Hasselt met liefst een kwart. Dat gasten vooral zochten naar weersonafhankelijke attracties merkte Plopsa goed aan de vestiging in Coo. Plopsa Coo, dat nauwelijks overdekte faciliteiten heeft, kende deze zomer een achteruitgang van twintig procent, ondanks de investering in de draaiende achtbaan Vicky The Ride.
Lonend
Investeren in een indoor attractie bleek ook lonend voor Walibi Belgium. Het park in Wavre bij Brussel sloopte het verouderde overdekte zwemcomplex Aqualibi en bouwde dat helemaal opnieuw op. Daarnaast waren er de nieuwe voorstelling The Battle Show en 3D-film Rokken’Roll. Allemaal nieuwigheden die juist door het slechte weer bezoekers extra aanspraken. Het Belgische pretpark zegt niet ontevreden te zijn over de behaalde bezoekersaantallen.
Vlamingen
Bij de Efteling viel het de afgelopen maanden op dat er meer Vlaamse bezoekers waren dan gebruikelijk. Als die trend doorzet zullen naar schatting in totaal zo’n 400.000 Vlamingen het park dit jaar bezocht hebben. Dat is ongeveer een derde meer dan in 2010. Op Belgische vakantiedagen, wanneer de Nederlanders geen vakantie hebben, is het aandeel Vlaamse bezoekers opvallend groot. “Onze zuiderburen vinden steeds meer de weg naar de Efteling”, concludeert directeur Bart de Boer.
31-8-2011 © Tekst: Parkplanet
Foto’s: Walibi Belgium, Ploplaland, Parkplanet
{googleads left}