De afgelopen weken zagen diverse nieuwe websites het levenslicht. Het ene na het andere attractiepark lanceerde een site waarop bezoekers nog beter de beleving van het park kunnen voelen.
Toverland, Avonturenpark Hellendoorn, Europa-Park en Movie Park Germany, allemaal presenteerden ze de afgelopen weken een spiksplinternieuwe website. Vol trots lieten ze hun creatie aan het publiek zien. Klantvriendelijkheid en belevingswaarde zijn de kernthema’s van de nieuwe webpublicaties.
Attractieaanbod
De nieuwe website van Attractiepark Toverland in Sevenum werd gelanceerd in het kader van het tienjarig bestaan, samen met een nieuw logo en een compleet aangepaste huisstijl. De website moest vooral ook het plezier uitstralen dat een dagje in het Noord-Limburgse attractiepark met zich meebrengt, zo luidde de opdracht. Vier menukeuzes linken door naar het attractieaanbod voor de diverse doelgroepen: Family Fun, Kids, Thrill Rides en Adventure. Elke attractiepagina geeft informatie over de beschikbare attracties, zoals een beschrijving, de minimale lengte, het ‘thrill level’, of deze geschikt is voor mindervaliden en of de betreffende attractie al dan niet buiten staat.
Ticketshop
De vier banners daaronder brengen de bezoekers naar evenveel onderdelen van het bedrijf, zoals de ticketshop en de zakelijke tak Toverland Events. Een ander belangrijk element in de website is de uitgebreide kalenderfunctie waarop Toverland specifieke activiteiten en de te verwachten drukte kan aangeven. De site is beschikbaar in drie talen: Nederlands, Duits en Engels.
Kleurrijker
Ook Avonturenpark Hellendoorn is jarig: de Overijsselse attractie bestaat 75 jaar, genoeg reden voor een nieuwe website. Hier was de opdracht aan de ontwikkelaar dat de nieuwe webstek kleurrijker en avontuurlijker moest zijn, plus veel handige informatie moest bieden. De site is ingedeeld in de categorieën Stoer & Cool, Familie, Allerkleinsten, Shows en Evenementen. Hier kunnen bezoekers in één oogopslag zien welke attracties er voor hen in het park zijn.
Interactief
Met de interactieve plattegrond op de nieuwe site van Avonturenpark Hellendoorn kan thuis al een route uitgestippeld worden. Wanneer de plattegrond gedownload en uitgeprint wordt, ontvangen gasten meteen kortingsbonnen voor extra voordeeltjes in het park. De site is beschikbaar in Nederlands, Engels en Duits.
Achtergrond
De meeste recente nieuwe site is van Movie Park Germany. Naast een keur aan informatie biedt de website een eigen gedeelte voor kinderen, de Kids Area. Door in Mijn Movie Park onderdelen aan te vinken, en door een favoriete achtergrond te kiezen, kan de site aan de eigen voorkeuren worden aangepast. Met een Feedback-link kan de bezoeker zijn waardering voor de creatie van Movie Park Germany kenbaar maken. De site van het filmpark in Bottrop-Kirchhellen is in het Duits, Engels en Nederlands.
Social media
Maar liefst negen maanden werd er gewerkt aan de internetbaby van Europa-Park. De site is door elke bezoeker naar eigen wens aan te passen, waardoor een persoonlijke sfeer ontstaat. Het park in het Zuid-Duitse Rust wilde een site die sterke links heeft met social media als Facebook, YouTube en Twitter. De Facebook-pagina’s van Europa-Park zijn erg succesvol, met al meer dan 480.000 vrienden.
{googleads right}Facebook
Bijzonder is dat bezoekers van de Europa-Park-site hun Facebook-profiel kunnen koppelen aan de website. Die past zich dan in tekst en beeld onmiddellijk aan de interesses van de gebruiker aan. Bezoekers die niet in onmiddellijke nabijheid van het park wonen worden bijvoorbeeld geattendeerd op overnachtingsmogelijkheden en jeugdige surfers op het volgende feest in het attractiepark. Deze personalisering is ook nog eens dynamisch wat inhoudt dat het systeem zich continu bijstelt naar aanleiding van het internetgedrag. Ook zijn de beoordelingssites in de nieuwe site geïntegreerd, waardoor de geïnteresseerde gast de site niet meer hoeft te verlaten om terug te komen om een reservering te maken. De site is er in het Duits, Frans, Engels en Nederlands.
Schakel
Internet vormt voor pretparken een steeds belangrijkere schakel met de bezoekers. Om die reden wordt er meer geld geïnvesteerd en aandacht besteed aan de presentatie op het wereldwijde web. Eerder al paste Walibi Holland zijn site aan aan de nieuwe muzikale huisstijl van de Walibi-parken in Europa, en kregen de bands W.A.B en SkunX een ereplekje. Ook de Efteling en Attractiepark Slagharen voorzagen hun websites van nieuwe onderdelen. Gebruiksgemak staat bij alle websites voorop: bezoekers moeten thuis achter hun computer vooral de weg naar en in het park feilloos kunnen vinden.
> Klik op de afbeelding van de website om naar de site toe te gaan
5-9-2011 © Tekst: Parkplanet