de verschrikkelijke Draconicon in Raveleijn - Foto: (c) Parkplanet

Raveleijn is verspijkerd

de verschrikkelijke Draconicon in Raveleijn - Foto: (c) Parkplanet
De nieuwe Efteling-parkshow Raveleijn heeft een metamorfose ondergaan: de verhaallijn is duidelijker te volgen en het publiek wordt meer bij de voorstelling betrokken.
 
De Efteling heeft het er niet bij laten zitten. Nadat op 8 april 2011 de parkshow Raveleijn in première was gegaan, bleef de waardering voor de voorstelling beneden peil. Ondanks misschien wel ’s werelds mooiste parktheater, de prachtige muziek van het Brabants Orkest, de paarden, de raven en de uil, en ondanks de indrukwekkende vijfkoppige draak kreeg de voorstelling de handen van de toeschouwers niet op elkaar.

Verhaal

Het probleem zat ‘m vanaf het begin in het verhaal, geschreven door de Efteling en kinderboekenauteur Paul van Loon. Dat verhaal was in de voorstelling amper te begrijpen, hoe de Efteling ook probeerde met uitleg vooraf het publiek te informeren.
De vijf ruiters vechten tegen Draconicon - Foto: Efteling

Schaven

Vanaf het moment dat de langverwachte show in première was gegaan bleef het Kaatsheuvelse park sleutelen en schaven aan de voorstelling. Aankondigingen vooraf werden aangepast en uiteindelijk geschrapt, karakters werden uit de show geschreven en één van de hoofdpersonen – gravin Halina – kreeg een monoloog waarin ze vertelde wat er in de stad Raveleijn aan de hand was.

Verbetering

De show verbeterde langzaam maar zeker. Afgelopen week werd er vrij plotseling een hele reeks vernieuwingen doorgevoerd. Raveleijn 1.1 noemde Efteling-directeur Bart de Boer de verspijkerde voorstelling; nog steeds gebaseerd op het oorspronkelijke verhaal, maar met meer uitleg en een duidelijke rolverdeling. “Een hele verbetering”, constateerde De Boer, “vooral de kids zijn enthousiast.”

{googleads right}Samenwerken

Vooraf legt gravin Halina uit dat de stad Raveleijn geteisterd wordt door haar man, graaf Olaf Grafhart. Met behulp van synchroon vertoonde videobeelden stelt ze de vijf kinderen voor die de stad als dappere ruiters kunnen redden. Daarvoor moeten ze wel samenwerken en gebruik maken van het unieke talent dat elk van hen bezit.

Gered

Ook halverwege de show refereert Halina aan de talenten van ruiters Thomas, Maurits, Lisa, Emma en Joost: vuur, hout, water, metaal en aarde. Door ze te gebruiken en samen te werken, kunnen ze de wraaklustige graaf Grafhart en zijn verschrikkelijke Draconicon verslaan. In een spannende strijd met de vuurspuwende draak lukt dat en Raveleijn wordt gered.

Succes

In de nieuwe Raveleijn-show hangen de verschillende passages van het verhaal niet meer als los zand aan elkaar. De acties zijn veel beter te begrijpen en vormen samen een meer coherente vertelling. Inwoners van de stad betrekken al bij het betreden van het theaterterrein en meteen bij de start van de show de toeschouwers bij het spektakel. En de show eindigt zelfs met een ontluikende liefde: Samira, dochter van bannelingenleider Samuel, en ruiter Thomas vinden elkaar tijdens de ruim twintig minuten durende opvoering. Duidelijk is dat Raveleijn 1.1 een succes is; de make over tilt de nieuwe attractie van een onvoldoende naar een dikke voldoende.
 
11-9-2011 © Tekst: Parkplanet – Foto: Parkplanet

Meest bezochte parkprofielen