Stoomlocomotief Aagje – al 43 jaar in trouwe dienst bij de Efteling – bereikte in oktober 2011 de respectabele leeftijd van honderd jaar. De oude dame werd in 1911 gebouwd.
Aagje werd 100 en in de aanloop naar haar jubileum is de stoomlocomotief in vijf maanden helemaal uit elkaar gehaald. De honderden onderdelen, tot en met het laatste schroefje, werden één voor één verwijderd en na de revisie weer teruggezet. De stoomketel werd getest, grondig nagelopen, gestraald en schoongemaakt en er zijn onderdelen vervangen. Volgens de regels van het Stoomwezen moet dat eenmaal in de 25 jaar. Met dit monnikenwerk zijn ongeveer acht mensen zo’n 2500 uur bezig geweest.
Revisie
Bij de complete revisie waren twee machinisten, twee monteurs, schilders, elektriciens en externe experts betrokken. De controle gebeurde onder het toeziend oog van haar vaste ‘verzorger’, die al 35 jaar voor Aagje zorgt. Het totale team van de Efteling Stoomtrein Maatschappij bestaat uit acht personen. Dagelijks rijdt er één trein met negen wagons, op drukke dagen rijden er twee. Het jubilerende locomotiefje heeft in de Efteling inmiddels dertien miljoen passagiers vervoerd.
Gemist
“Trouwe Efteling-bezoekers hebben haar tijdens de vijf maanden durende controlebeurt gemist en naar haar gevraagd”, vertelt Efteling-directeur Bart de Boer. “Maar nu rijdt de jubilerende Aagje weer haar dagelijkse rondjes door de Efteling. Ze is helemaal als nieuw, prachtig geschilderd en met glimmend koper. Voor haar honderdste verjaardag kreeg ze een nieuwe kolenwagen.”
Sprookjesstation
Aagje legt per jaar 23.250 kilometer af. In haar Efteling-leven heeft de oude dame niet minder dan 999.750 kilometer op de teller gekregen. Het Kaatsheuvelse park beschikt over 3,5 kilometer rails, inclusief de rangeersporen. Onderweg passeert de stoomtrein twee uit- en instapstations – in het Marerijk en het Ruigrijk – en een Sprookjesstation, waar bekende sprookjesfiguren op de trein staan te wachten.
Steenfabriek
Stoomlocomotief Aagje maakte in 1969 als eerste een ritje over het spoor. Vóór die tijd – tot 1968 – deed ze dienst bij steenfabriek IJsseloord in Arnhem. Ze werd gebouwd bij Orenstein & Koppel in Berlijn. De wagons waarin bezoekers zitten zijn door de Efteling zelf gebouwd naar een ontwerp van Anton Pieck. Ook Aagje zelf werd aangepast naar de ideeën van de bekende tekenaar.
{googleads right}Kolen gestookt
Van de huidige vier stoomlocomotieven (Aagje, Moortje, Trijntje en Neefje) heeft Aagje de meeste kilometers gereden in de Efteling. Neefje is niet meer actief, die staat tentoongesteld in de tuin naast Station Marerijk. De locomotieven zijn kolen gestookt. Dat is bijzonder, want de weinige stoomtreinen die er in Nederland zijn, rijden op olie of gas.
Soestdijk
Aagje werd tijdens haar Efteling-carrière uitverkoren om in de tuin van Paleis Soestdijk te mogen rijden. Dit was ter gelegenheid van de laatste Koninginnedag van koningin Juliana in 1980. Efteling-technici legden in de paleistuin een spoortraject aan en Aagje mocht de hele Koninklijke familie rondrijden.
27-10-2011 © Tekstbewerking: Parkplanet – Foto’s: Efteling, Parkplanet