Jarenlang was hij zo goed als verdwenen uit de populaire attractie, maar vanaf 11 februari 2011 is het vrolijke narretje weer helemaal terug.
Sinds de opening van Carnaval Festival – in 1984 – was Jokie de gastheer voor de feestvierende bezoekers. De kleine nar dook op in bijna alle vijftien landen die in de vooral bij kinderen geliefde Efteling-attractie worden uitgebeeld.
Loeki
De attractie Carnaval Festival was vanaf het begin een vreemde eend in de bijt in het aanbod van het Kaatsheuvelse pretpark. In tegenstelling tot andere Efteling-attracties – die werden ontworpen in de bekende Anton Pieck-stijl – maakte Joop Geesink van Carnaval Festival een bont geheel. Geesink had in die tijd een eigen poppen-animatiestudio en was vooral beroemd om Loeki de Leeuw. Loeki was de mascotte van de Ster, die de reclameblokken op de publieke zenders verzorgt. Tussen de spotjes in werden korte grapjes van het leeuwtje uitgezonden.
Op het dak
Gastheer Jokie – die destijds nog een achternaam had: De Prrretneus – werd in 2005 vervangen door Loeki. Het narretje moest bijna overal plaats maken voor de eveneens uit de Geesink Studios afkomstige leeuw. Jokie behield al die jaren wel zijn plek op het dak van Carnaval Festival, waar hij het toneeldoek omhoog houdt zodat de gasten ‘zijn’ attractie kunnen betreden.
Vervoersmiddel
Na ruim zes jaar krijgt Jokie de hoofdrol in Carnaval Festival weer terug en moet leeuw Loeki het veld ruimen. In diverse scènes doet de feestnar zijn intrede op een kenmerkend vervoersmiddel, zoals op een scooter in Italië. De komende weken komt Jokie stap voor stap terug. Op 11 februari is de feestelijke opening van het vernieuwde Carnaval Festival.
Logeerkoffertjes
Ook de souvenirwinkel naast de attractie krijgt een make over. In deze nieuwe shop is straks een breed assortiment aan Jokie-producten te verkrijgen en ook de afbeelding van zijn vogelvriendinnetje Jet zal op veel souvenirs prijken. Het assortiment omvat onder meer logeerkoffertjes, zwempakjes, muziekinstrumentjes, (bad)speelgoed en boekjes.
Tweetal
Bezoekers van de Efteling kunnen Jokie en Jet vanaf 18 februari ook in het attractiepark tegenkomen. Het tweetal ontdekt wat er allemaal in de Efteling te beleven valt en de poppen gaan met de gasten op de foto.
Grootse plannen
De herintrede van Jokie heeft alles te maken met de grootse plannen die de Efteling met het karakter heeft. Er komt een televisieserie van hem, boekjes en later dit jaar zelfs een speciale website. “Raveleijn is vorig jaar multimediaal geïntroduceerd; alle losse onderdelen versterkten elkaar tot een compleet geheel. Dat gaan we nu met Jokie wederom doen”, vertelt Bart de Boer, voorzitter van de Raad van Bestuur van de Efteling. “We starten met de verschijning van de eerste drie boekjes en de televisieserie, waarbij alles natuurlijk terug leidt naar de attractie Carnaval Festival. Jokie is met zijn rode neus herkenbaar voor jonge kindjes, de bekende en vrolijke melodie uit de attractie draagt hieraan bij.”
Luchtballonhuisje
In de televisieserie ‘vaart’ Jokie rond de wereld. In 52 afleveringen van vijf minuten gaan Jokie en Jet op reis in hun luchtballonhuisje, om iedere aflevering op een nieuwe plek te landen. Samen beleven Jokie en Jet op die locatie iedere keer een avontuur, ontdekken kleine en grote dingen en ontmoeten allerlei mensen en dieren. Door deze serie leren kinderen dat reizen en nieuwe dingen ontdekken leuk is. De vaste elementen van de serie zorgen voor herkenbaarheid, veiligheid en humor bij de kijkertjes. Binnenkort wordt bekend gemaakt op welke zender de televisieserie van Jokie wordt uitgezonden.
Boekjes
In samenwerking met licentienemer Big Balloon worden begin februari de eerste drie Jokie-boekjes geïntroduceerd. De avonturen van Jokie in Nederland, Oostenrijk en Italië zijn vanaf dan een feit. Gedurende de rest van 2012 verschijnt elke drie maanden een nieuw avontuur van Jokie en Jet.
19-1-2011 © Tekst: Parkplanet
Beeld: Efteling, Parkplanet
Beeld: Efteling, Parkplanet