In het Magic Kingdom en Epcot gaan in 2013 twee Starbucks-zaken open.
Starbucks en Disney hebben een deal gesloten waardoor de koffieketen uit Seattle vestigingen mag openen op grondgebied van de beroemde muis. De eerste koffiezaken openden in de entertainmentcomplexen van Disney, zoals in Downtown Disney in Florida en Disney Village in Frankrijk. Maar Starbucks sluipt ook de parken zelf binnen: dit jaar al in Californië en volgend jaar bij Orlando.
Subtiel
Bij de grootscheepse verbouwing van het ingangsgebied van California Adventure – het themapark naast het originele Disneyland bij Anaheim in Californië – kreeg de nieuwe Buena Vista Street het Fiddler, Fifer and Practical Café, een koffiezaak gerund door Starbucks. Het merk met de beroemde groene zeemeermin staat niet groot op het café, maar is overal wel subtiel aanwezig. Koffiebekers bijvoorbeeld hebben aan de ene kant het Starbucks-logo en aan de andere zijde dat van Disney Parks. In de zaak is het hele assortiment van Starbucks verkrijgbaar. Volgens Disney is het Fiddler, Fifer and Practical Café in korte tijd heel populair geworden bij de bezoekers.
Themakleding
Starbucks trekt nu verder oostwaarts en krijgt ook locaties in alle parken in Walt Disney World. Het Magic Kingdom en Epcot zijn het eerst aan de buurt. In het Magische Koninkrijk wordt de Main Street Bakery omgebouwd tot een Starbucks-vestiging en in Epcot is dat Fountain View. Disney is met Starbucks overeengekomen dat het personeel kleding krijgt die past in het thema. Het kost Disney een paar maanden om de locaties om te bouwen. Beide nieuwe Starbucks-vestigingen gaan rond de zomer van 2013 open.
{googleads right}Reacties
De reacties op de aankondiging van de twee nieuwe Starbucks is wisselend. Veel Disney-bezoekers juichen het toe dat de oploskoffie van Nescafé wordt vervangen door echte koffie. Maar de meerderheid is toch sceptisch over de komst van Starbucks naar de Disney-parken. Zij vrezen dat het originele aanbod van lekkernijen van de Bakery in Main Street en Fountain View zal verdwijnen en dat het alledaagse assortiment van Starbucks daarvoor in de plaats komt. “Het zou jammer zijn als we bij Disney dezelfde dingen kunnen kopen als die we een paar straten verderop in ons eigen dorp of onze eigen stad ook kunnen krijgen”, aldus bezoekers in een reactie op het Starbucks-nieuws.
10-11-2012 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: HarshLight, Parkplanet