Fast Pass is ouderwets; Fast Pass Plus komt er aan! Op termijn ook in Disneyland Paris. Met een MagicBand wordt wachten dan goeddeels verleden tijd.
Oneindig lijkende wachttijden voor een attractie die slechts een paar luttele minuten duurt, het is de grootste ergernis van bezoekers van pretparken en dus voor de attractiebedrijven een grote bron van zorg. Voortdurend werken themaparken aan oplossingen die het wachten verminderen of in ieder geval het leed verzachten. Een hoge capaciteit bij de bouw van nieuwe attracties, pre shows, thematisering, entertainment en zelfs de standby wachtruimte zijn beproefde manieren om het wachten te verkorten of te veraangenamen.
Virtuele rij
Bezoekers uít de rij houden is het meest interessant voor een park. Dat voorkomt negatieve ervaringen en zorgt ervoor dat gasten meer tijd hebben om geld te besteden in het park. Diverse attractieparken hebben systemen waarmee bezoekers virtueel in een rij staan en niet lijfelijk. Gasten reserveren feitelijk een plaatsje in de attractie en hoeven zich pas te melden als hun afgesproken tijd daar is. Disney was pionier op dat gebied, met de zeer succesvolle Fast Pass. Andere parken hebben vergelijkbare systemen met namen als Express Pass, Flash Pass, Q-Bot of Tim.
Fast Pass Plus
Marktleider Disney gaat weer een stapje verder: het concern is de opvolger van de Fast Pass aan het testen. Het geavanceerde systeem, met als naam Fast Pass Plus, wordt uitgeprobeerd in Walt Disney World in Florida en is bedoeld voor gasten die daar in een hotel verblijven of een meerdaagse entreepas hebben gekocht. Zij krijgen een armband – door Disney MagicBand genoemd – met daarin een chip. Vooraf kunnen bezoekers via internet plaatsen reserveren in attracties, maar ook een goed plekje bij een parade of een mooie stoel bij een show. Die reserveringen worden geprogrammeerd in de chip. Als het bijna tijd is om naar de attractie of show te gaan, kunnen de gasten zelfs een herinnering op hun smartphone krijgen. Bij de attractie of het theater hoeft men niet meer aan te sluiten in de rij; een keer met de armband langs een speciale Fast Pass Plus-scanner gaan (foto bovenaan) volstaat om naar binnen te mogen.
Afrekenen
Wachten voor de meest populaire attracties gaat met Fast Pass Plus tot het verleden behoren. In de test mogen de bezoekers maximaal drie attracties of shows vooraf ‘programmeren’. Het nieuwe systeem is nog voor veel meer zaken te gebruiken: gasten kunnen er hun hotelkamer mee binnen komen en er de parken mee betreden, ze kunnen er diners mee reserveren en zelfs afrekenen, evenals souvenirs. Zelfs persoonlijke gegevens als verjaardagen en de leeftijd kunnen met de chip worden afgelezen. Gemak dient de mens en Disney rekent er op dat de tevredenheid van bezoekers nog verder zal stijgen. Voordeel voor het bedrijf is ook dat het zijn gasten beter leert kennen; met alle verzamelde data kan de marketingafdeling van de multinational precies inspelen op de behoeftes en de wensen van de klanten.
Privacy
Maar daarin schuilt ook meteen het gevaar van het nieuwe Fast Pass Plus-systeem: de privacygevoeligheid. Wat gebeurt er met alle data die door en met de armband worden geregistreerd? Disney gebruikt de testfase ook om uit te zoeken wat wel en niet mag binnen de bestaande wetten. Het bedrijf onderstreept dat zorgvuldig met alle gegevens zal worden omgegaan. Het management heeft in ieder geval al duidelijk gemaakt dat als de resultaten van de tests positief zijn Fast Pass Plus ook ingevoerd gaat worden in de Disney-parken in Californië, Parijs en Hongkong. De werking van het systeem zal gedurende de testperiode worden aangepast aan de wensen van de gasten; voorlopig zal er nog flink en lang geschaafd worden aan Fast Pass Plus. Voordat het revolutionaire systeem de oceaan oversteekt, zal er ook nog moeten worden gekeken naar de geldende privacywetgeving in Frankrijk. Pas dan doet Fast Pass Plus zijn intrede in het resort in Marne-la-Vallée. Dat kan nog een paar jaar duren, maar de komst lijkt uiteindelijk gegarandeerd.
> Naar een overzicht van alle Disney-parken
12-1-2013 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Disney, Kent Phillips, Teny jr
{googleads right}