Volgend jaar viert de Rutschebanen van Tivoli zijn honderdste verjaardag. Daarmee is de houten rollercoaster één van de oudste nog werkende achtbanen ter wereld. En één van de slechts zeven wereldwijd die een remmer – een zogenaamde ‘brakeman’ – aan boord van de trein heeft. Vanwege het eeuwfeest wordt de 625 meter lange achtbaan in zijn oude staat teruggebracht: het bouwwerk wordt weer helemaal ‘verpakt’ in een berg.
Rotsen en mos
In de beroemde achtbaan van Tivoli hebben presidenten, koningen en popsterren een rondje gereden. En meer dan 1,3 miljoen bezoekers van het stadspark in Kopenhagen alleen al in 2012. De historische baan is één van de populairste attracties van het park in de Deense hoofdstad. Bij de opening in 1914 liep de rails door een gebergte gemaakt van hout en bedekt met beton. Het berggebied was grijs en groen geverfd; het moest lijken op rotsen overgroeid met mos.
Niet gepast
Het gebergte – met als hoogste punt een piek van 26 meter – was in de jaren na de opening een doorn in het oog van de gemeenteraad van Kopenhagen. Met vond het niet gepast dat bezoekers aan de Deense hoofdstad die met de trein aankwamen bij het verlaten van het Centraal Station een namaakberg zagen. Uiteindelijk werd de berg rond de achtbaan in het midden van de jaren twintig afgebroken.
Waterval
Ter ere van het honderdjarig jubileum van de Rutschebanen in 2014 krijgt de achtbaan – die een topsnelheid van slechts vijftig kilometer bereikt – opnieuw een bergmassief, met weer een piek van 26 meter en zelfs een kunstmatige waterval. Binnen komt een ijsgrot. De kosten van het project worden geraamd op ruim vier miljoen euro.
► Pretparken hebben hun wortels in Kopenhagen
2013 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Tivoli Gardens, Stefan Scheer