Stap voor stap wordt Bobbejaanland opgeknapt en vernieuwd. “Onderhoud in het park is niet zomaar een projectje, het is een traject”, zegt directeur Roland Kleve.
Stap voor stap wordt Bobbejaanland opgeknapt en vernieuwd. “Onderhoud in het park is niet zomaar een projectje, het is een traject”, zegt directeur Roland Kleve. “Daar zijn we nog wel een aantal jaren mee bezig.” Dit seizoen waren de entree, het Kinderlandgebouw en El Paso aan de beurt.
Roland Kleve legt Het Nieuwsblad op tafel en slaat twee pagina’s in de ochtendkrant open. “Kijk hier”, zegt hij, terwijl hij met zijn hand over een breed uitgemeten top twintig van de beste Belgische achtbanen gaat. “Zeven attracties zijn van ons. Zeven van de twintig! En we staan ook nog eens op nummer één, met loopingcoaster Typhoon!” Kleve steekt zijn enthousiasme over zoveel ereplaatsjes in de rollercoaster ranglijst van onze zuiderburen niet onder stoelen of banken, maar de reden om het dagblad er bij te halen is meer nog om aan te tonen waarom de parkdirecteur nu liever investeert in shows en vermaak dan in nieuwe attracties.
Goede balans
“We bieden ruim veertig attracties, waaronder de beste van België, zo blijkt uit het overzicht van Het Nieuwsblad. Daarom kan ik me nu focussen op entertainment. We moeten een goede balans vinden tussen attracties en shows. Grondlegger Bobbejaan Schoepen was een zanger en een entertainer. Hij wist de bezoekers van zijn park te vermaken met liedjes, muziekacts en optredens. Entertainment en een goede ambiance horen al vijf decennia bij Bobbejaanland. Dat was de laatste jaren echter weggezakt en is nu weer terug. We gaan dat nog verder uitbreiden, met shows als The Battle en Magic Bubble.”
Flink geïnvesteerd
Onze bezorgdheid dat de eigenaar van Bobbejaanland – het Spaanse Parques Reunidos – wel de portemonnee trekt voor nieuwe attracties in andere parken maar niet of te weinig voor het park in het Belgische Lichtaart is volgens Roland Kleve ongegrond. “In 2011 heeft Parques Reunidos nog flink geïnvesteerd in de nieuwe achtbaan Dizz. En dus is het nu even wat rustiger. Maar we komen weer aan de beurt; er komt een groter budget voor wat nieuws aan. De verdeling van de financiën over de verschillende parken binnen de groep is echt wel goed.”
Operationele steekwoorden
Roland Kleve werd in 2011 directeur van ’t Plezantste Land van België. Daarvoor werkte hij onder meer zestien jaar bij Disneyland Parijs. “Zestien jaar in de leisure, die ervaring heb ik mee hierheen genomen”, zegt Kleve als hij terugkijkt op de afgelopen twee jaar in Bobbejaanland. Bij zijn aantreden gaf hij aan dat ambiance, beleving, interactie en service zijn operationele steekwoorden waren. Het blijken thema’s die in het pretpark in de Kempen duidelijk zijn gaan leven.
{googleads right}Gestegen waardering
Het personeel en de bezoekers staan daarbij centraal. “We willen interactie tussen hen”, vertelt Kleve. “We zijn daarom onze medewerkers gaan trainen en hebben hen tools gegeven om het persoonlijke contact met de gasten te bevorderen. We laten hen zien dat ze het beste met kinderen kunnen communiceren als ze door de knieën zakken, dat het meegeven van een servetje bij een frietje of het vriendelijk wijzen van de uitgang van een attractie op prijs wordt gesteld. De medewerkers bij reuzenschommel Sledge Hammer hebben een grote opblaasbare hamer waarmee ze kunnen gekscheren met kinderen. Dat zie ik als één van mijn belangrijkste taken hier: zorgen dat onze bezoekers steeds vriendelijk worden benaderd. We onderzoeken regelmatig of we daarin slagen. En dan blijkt dat op alle onderdelen – attracties, show, horeca, merchandise – de waardering het afgelopen jaar is gestegen.”
Eten in een treincoupé
“De klanttevredenheid neemt toe”, vertelt Kleve. “Dat is vooral te danken aan onze medewerkers. En aan allerlei verbeteringen die stapje voor stapje zijn doorgevoerd. Betere producten in onze restaurants bijvoorbeeld, die ook nog eens aantrekkelijker worden gepresenteerd. Neem Bobby’s Kitchen; die eetgelegenheid bij de ingang had veel weg van een bedrijfskantine. We hebben kleur aangebracht, een treintje in het restaurant gezet en zelfs een treintunnel geschilderd. Bezoekers kunnen nu in treincoupés van hun eten genieten. De weg is nog lang, maar hij is wel goed.”
Keuzes maken
Een ander heikel punt is onderhoud; er moet nog veel aangepakt worden. “Maar de portemonnee heeft maar een bepaalde dikte, ik moet keuzes maken”, zegt directeur Kleve. “We gaan gewoon stap voor stap het park door. Onderhoud is geen project, maar een traject. Daar zijn we nog wel een aantal jaren mee bezig.”
Benzinepompstation
Voor dit seizoen werden het parkeerterrein en de ingang van het park op de schop genomen. Op de parking veranderde de routing van de auto’s en de lijnbus – die het entreeplein van Bobbejaanland als eindpunt had en daar keerde – werd verplaatst naar een nieuwe minirotonde naast het plein. Kleve: “Het hele plein is opnieuw aangelegd en nu écht helemaal van de bezoekers. Er is geen verkeer meer en er staan banken en een beeld. Het ingangsgebouw kreeg een nieuwe aanblik, met onze naam in verlichte letters en veel hout. Daar wordt binnenkort zelfs nog een grote B op gebrand. Met deze metamorfose ben ik enorm blij. Onze entree leek wel een benzinepompstation maar heeft nu de status die bij ons past en de sfeer die we willen uitstralen.”
Oude diesel
In de rustige voorjaarsweken werden ook andere onderhoudswerken aangepakt. Zo kreeg de voorgevel van het enorme gebouw waarin Kinderland is ondergebracht een grondige verfbeurt en werd er geïnvesteerd in de wildwest darkride El Paso. “Da’s een oude diesel”, lacht Roland. “Die attractie is zo authentiek en uniek, die willen we houden. El Paso is een belevenis die Bobbejaanland zijn eigen identiteit geeft. Daarom hebben we alle pistolen in de karretjes vervangen, net als de targets onderweg. Er komt een scorebord dat de puntentelling bijhoudt. De attractie wordt interactief en competitief, met de ‘hoogste score van de dag’ en zelfs de ‘hoogste score van het seizoen’.”
Hoog in het vaandel
Roland Kleve heeft in twee jaar tijd al diverse zaken van zijn ‘wensenlijstje’ te weten realiseren. Er is meer aandacht gekomen voor het personeel, dat tegenwoordig niet meer tussen de bezoekers hoeft te lunchen maar een eigen kantine heeft. En er is weer volop show en entertainment in het park. “Zo laten we zien dat we de waarden van oprichter Bobbejaan Schoepen hoog in het vaandel dragen. We maken van een uitstap naar ons park een echte belevenis waarin show en amusement, naast de vele pretparkattracties, centraal staan”, zegt Roland Kleve.
Fietsers en cowboys
Kleve kijkt uit naar de twee shows van het nieuwe seizoen. “In The Battle strijden fietsers en cowboys met elkaar om de sympathie van het publiek. Door de combinatie van behendige BMX’ers, gracieuze paarden en allerlei muzieksoorten zal deze spektakelshow een breed publiek aanspreken. En in de zomer zal de Italiaanse clown Marco Zoppi onze bezoekers meenemen naar een wereld vol zeepbellen, betovering en kleur. We zoeken altijd heel zorgvuldig naar artiesten die passen bij onze doelgroep en ons publiek. Want tja, zelf met een banjo door het park trekken, dat zie ik me nog niet zo snel doen.”
> Lees ook: Van blanco filmdoek naar The Forbidden Caves
2013 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Adri van Esch, Bobbejaanland, Francesca Tecardi
{googleads left}