Het Spaanse Port Aventura wil dit jaar toetreden tot de Europese ‘vier miljoen divisie’, de groep attractieparken op ons continent die jaarlijks vier miljoen bezoekers of meer binnen de poorten krijgt.
De Europese ‘vier miljoen divisie’ bestaat nu nog uit Disneyland Park bij Parijs (circa 11 miljoen bezoekers per jaar), Walt Disney Studios (4,7 miljoen), het Duitse Europa-Park (4,5 miljoen) en onze eigen Efteling, met 4,2 miljoen gasten. Port Aventura haalde het afgelopen jaar 3,8 miljoen bezoekers. Het park bij Salou heeft de hoop uitgesproken dit jaar over de magische vier miljoen-grens heen te gaan. Een andere kanshebber voor toetreding tot de hoogste divisie is Tivoli in Kopenhagen, dat vorig jaar 3,9 miljoen bezoekers trok.
Buitenlandse gasten
Vorig jaar opende Port Aventura de hoogste achtbaan van Europa, Shambhala, een investering van 25 miljoen euro. Daar kwamen 3,8 miljoen bezoekers op af, van wie 35 procent uit het buitenland. Het Spaanse park verwacht dat met name dat percentage kan stijgen tot veertig en op langere termijn zelfs vijftig procent. Het totale aantal bezoekers aan de Costa Dorada moet daarmee voor het eerst in de achttien jaar dat het park bestaat boven de vier miljoen komen. 45 procent van de buitenlandse gasten komt uit Frankrijk, 25 procent uit groeimarkt Rusland, 20 procent uit het Verenigd Koninkrijk en Ierland en de resterende 10 procent uit Nederland, België en Duitsland.
BTW-verhoging
Port Aventura heeft dit seizoen het naastgelegen waterpark Costa Caribe Aquatic Park met bijna de helft vergroot, van 3,5 naar ruim vijf hectare. Het uitbreidingsgebied bevat onder meer een nieuwe waterglijbaan – met 31 meter Europa’s hoogste – en een kinderland gethematiseerd rond Sesamstraat. Port Aventura heeft de entreeprijs voor 2013 niet verhoogd (nog steeds 45 euro voor volwassenen), ondanks een verhoging van de BTW in Spanje van 8 naar 21 procent.
> Naar de parkplanner van Port Aventura