Met MyMagic+ kunnen bezoekers aan Walt Disney World vooraf hun voorkeuren kenbaar maken en reserveringen voor attracties en restaurants vastleggen. Fans zijn nog niet overtuigd van de innovatieve reserveringstechnologie van Disney.
The Walt Disney Company investeert meer dan 750 miljoen euro in nieuwe technologieën waarmee gasten thuis al een groot gedeelte van hun bezoek aan Walt Disney World in Florida kunnen plannen. Bij het innovatieve MyMagic+ schaffen bezoekers een persoonlijke, rubberen armband aan – de MagicBand – waarmee ze niet alleen toegang krijgen tot de vier themaparken in Disney’s pretenclave bij Orlando, maar waarmee ze ook al hun aankopen kunnen afrekenen zonder dat er contant geld of een creditcard aan te pas komt en waarmee ze de deur tot hun hotelkamer kunnen openen.
Persoonlijker
Op de MagicBand kunnen de foto’s worden gezet die de Disney-fotografen in de parken van de bezoekers maken en er kunnen privégegevens op worden opgeslagen, zoals de verjaardag, de favoriete Disney-karakters of de voorkeuren voor eten en drinken. Met die gegevens kan een dagje in een Disney-park voor gasten nog persoonlijker worden, prijst Disney het MyMagic+-project aan. Bezoekers kunnen ter plekke tips krijgen waar ze hun geliefde Mickey of Disney-prinses kunnen ontmoeten, ze komen te weten in welke restaurants ze hun lievelingseten voorgeschoteld krijgen en ze worden gefeliciteerd met hun verjaardag door cast members, die op hun display kunnen zien dat iemand jarig is.
Reserveren
Wie voorafgaand aan zijn bezoek aan Walt Disney World een MagicBand aanschaft, kan al weken van tevoren online reserveringen maken voor drie attracties per park, en in het Magic Kingdom zelfs vier. De MagicBand – die dan de FastPass-kaartjes vervangt – onthoudt de reserveringen en bezoekers kunnen direct naar het instapplatform van hun vooraf gereserveerde attractie lopen. Deze service – FastPass+ genaamd – valt echter niet bij iedereen in goede aarde. Vooral vaste bezoekers van de parken in Florida staan sceptisch tegenover de MagicBand. “Waarom moeten we voortaan alles ver vooraf vastleggen?”, vragen zij zich af. De vele abonnementshouders mopperen dat zij de parken spontaan willen blijven bezoeken, zonder zich te moeten binden aan reserveringen. Disney benadrukt dat de MagicBand een extra service blijft en niet verplicht is.
Investeringen
Veel fans vragen zich ook hardop af of The Walt Disney Company het geïnvesteerde geld in MyMagic+ niet beter in nieuwe attracties had kunnen steken. Concurrent Universal troeft Disney momenteel duidelijk af met nieuwe attracties. In het Magic Kingdom ging vorig jaar New Fantasyland open, met attracties gewijd aan Belle en het Beest en De Kleine Zeemeermin, en volgend jaar de familieachtbaan rond Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen. En er wordt in Disney’s Animal Kingdom gewerkt aan Avatar Land, maar dat gaat pas in 2017 open. De vernieuwingen op het Disney-terrein steken echter schril af bij de nieuwigheden die de twee Universal-parken even verderop aan snelweg I-4 presenteren. Daar gingen attracties open rond de Transformers, de Simpsons en Despicable Me (Verschrikkelijke Ikke) en staat een nieuw themaland rond Harry Potter in de steigers. Universal besteedde ongeveer hetzelfde bedrag aan nieuwe attracties als Disney aan MyMagic+. In de locale krant Orlando Sentinel laten sommige Disney-liefhebbers zich negatief uit over het investeringspatroon van hun geliefde parken.
Positief
Disney zelf zegt dat een overgrote meerderheid van de ruim tachtigduizend bezoekers die de MagicBand hebben mogen testen positief is. Meer dan 80 procent vindt dat MyMagic+ het bezoek aan de parken leuker heeft gemaakt, slechts twee procent vindt van niet, aldus Disney. Het entertainmentbedrijf verwacht dat de ruim 750 miljoen euro die het project heeft gekost snel terugverdiend zal worden. Disney zegt dat de gasten – doordat ze hun trip vooraf online hebben kunnen plannen – langer op het eigen terrein blijven en ze gemakkelijker geld zullen uitgeven aan eten en souvenirs als ze kunnen betalen door simpelweg met hun armband langs een scanner te zwaaien. Bovendien kan Disney toekomstige vakantiegangers beter van dienst zijn doordat het bedrijf de wensen en verlangens van de bezoekende families kent.
22-8-2013 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Chris Alcoran, Disney (Kent Phillips en David Roark), Universal Orlando
{googleads left}