Universal Studios in Florida heeft aangekondigd elk jaar vijfhonderd miljoen dollar te investeren in nieuwe attracties en hotels. Buurman Walt Disney World krijgt het Spaans benauwd.
In het parkenmekka van de wereld is de strijd om de bezoeker flink opgevoerd. Universal legt Disney in Florida het vuur aan de schenen. Kabeltelevisiegigant Comcast heeft honderden miljoenen in zijn parken Universal Studios en Islands of Adventure gepompt. Dat begon met het 265 miljoen dollar kostende The Wizarding World of Harry Potter en ging via miljoenenattracties als Despicable Me, een nieuwe parade, Transformers The Ride 3D naar een uitgebreide zone gewijd aan de Simpsons. En het eind is nog niet in zicht: In Universal Studios opent volgend jaar een tweede Harry Potter-gebied, naast dat in Islands of Adventure. In het nieuwe Potter-land wordt een stukje Londen nagebouwd, met de Gringotts Wizarding Bank en de Diagon Alley (Wegisweg). De twee gebieden zullen door de Hogwarts Express-spoorlijn met elkaar verbonden worden. En er gaan alweer geruchten over een tweede Jurrasic Park-attractie in Islands of Adventure en een nieuwe aanwinst in het Dr. Seuss themagebied.
Half miljard per jaar
Universal heeft dit jaar een half miljard uitgegeven aan nieuwe attracties en een hooggeplaatste manager heeft laten weten dat Comcast van plan is dat bedrag voorlopig elk jaar uit te trekken voor uitbreidingen. Universal – dat op slechts twintig kilometer van Walt Disney World ligt – heeft zich als doel gesteld dat de toeristen in de toekomst hun resort als hoofdbestemming kiezen en niet – zoals nu nog vaak gebeurt – bij Disney verblijven en een dagje Universal doen. Bovendien wil Comcast dat minstens één van zijn twee themaparken een Disney-park in aantal bezoekers voorbij streeft. Nu nog hebben de twee minst bezochte Disney-parken bij Orlando ieder bijna twee miljoen bezoekers meer dan het bestbezochte Universal park: 9,9 miljoen voor Animal Kingdom en Hollywood Studios tegen 7,9 miljoen voor Islands of Adventure. Als het aan Comcast ligt, gaan de parken snel stuivertje wisselen in de ranglijst.
New Fantasyland
Het is duidelijk dat Disney door Universal voor het blok is gezet. Universal is – in tegenstelling tot Disney – snel in staat gebleken nieuwe attracties te bedenken en te ontwikkelen. Disney kan nog maar weinig tegenover het investeringsgeweld van de concurrent stellen. Volgend jaar opent in het Magic Kingdom de nieuwe Sneeuwwitje familieachtbaan Seven Dwarfs Mine Train. Dat is de laatste fase van het uitbreidingsgebied New Fantasyland. Daarna is het in Walt Disney World voorlopig over. Op zijn vroegst in 2017 zou er een Avatar Land kunnen komen in Animal Kingdom, maar de bouw daarvan moet nog beginnen. Geluiden als een Carsland – heel succesvol in Disney’s California Adventure in Californië – en een Star Wars Land voor Disney’s Hollywood Studios worden wel gehoord, maar zijn nog nimmer bevestigd.
Geen windeieren
Ondertussen ziet Comcast zijn kans schoon om zijn positie in het themaparkmekka van de wereld flink te verstevigen. Dat legt de kabeltelevisieonderneming geen windeieren: de bezoekersaantallen van Universal Studios zijn sinds de opening van de laatste nieuwe attractie met zo’n twintig procent gestegen. En Universal gaat door: het management heeft berekend dat er op het terrein van de parken even ten zuiden van Orlando een markt is voor zeker tienduizend overnachtingsplaatsen. Nu beschikt het resort over drie luxe hotels met 2400 bedden en er wordt gebouwd aan Cabana Bay Beach Resort. Na de opening van dat nieuwe middenklasse hotel zal er op het Universal-terrein plaats zijn voor 4200 gasten. Op het immense Disney-gebied zijn 26.000 bedden beschikbaar. Universal is vastbesloten Disney naar de kroon te steken. Als de ambitieuze onderneming zijn woorden waarmaakt en over enkele jaren beschikt over minimaal tienduizend slaapplaatsen, kunnen ze in Walt Disney World hun borst nat maken.
> Naar de parkplanner van het Magic Kingdom
> Naar de parkplanner van Universal Studios
13-9-2013 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Universal Orlando Resort, Insidethemagic
{googleads left}