Twee achtbanen bij onze oosterburen waar reikhalzend naar wordt uitgekeken zijn rond: afgelopen week werd het laatste stuk van de rails geplaatst waardoor het traject nu helemaal klaar is.
Voor nieuwe achtbanen moeten de liefhebbers komend seizoen naar Duitsland. Daar staan drie bijzondere, nieuwe rollercoasters op het programma. Holiday Park in de Duitse streek Rheinland Pfalz krijgt een vijftig meter hoge stalen ‘wokkel’, een cirkelvormige achtbaan van slechts 236 meter waarop de treinen diverse extreme twists maken. Heide-Park in Soltau, ten zuiden van Hamburg, bouwt de eerste wing coaster van Duitsland en Europa-Park in het zuiden van het land krijgt een hangende familieachtbaan als onderdeel van de nieuwe darkride Arthur in het koninkrijk van de Minimoys. Bij de laatste twee achtbanen werd vorige week het traject voltooid en feestelijk het laatste spoordeel geplaatst.
6-8 ton
Het laatste gedeelte van de track in Heide-Park was een onderdeel van de Immelmann, een baanmanoeuvre waarbij de treinen een halve looping maken en vervolgens om hun eigen as draaien. De bouw van het 772 meter lange stalen traject duurde slechts twee maanden. Elk baanstuk weegt zes tot acht ton. Een ritje in de nieuwe achtbaan – waarbij de berijders in stoeltjes naast de trein en de baan zitten – gaat drie minuten duren, van vertrek tot terugkomst in het station. Onderweg raast het voertuig met een topsnelheid van honderd kilometer per uur rakelings langs allerlei objecten als muren, bruggen en achtbaanrails. Half oktober maakt Heide-Park bekend welk thema de vijftien miljoen euro kostende wing coaster gaat krijgen.
Fantasiewerelden
Een minder spectaculaire achtbaan maar een zeker zo spannend project is Arthur in het koninkrijk van de Minimoys in Europa-Park. De nieuwe indoor-attractie is de grootste die het Zuid-Duitse park ooit heeft gebouwd. Gasten zullen met een 550 meter lange hangende achtbaan door de fantasiewereld van het filmkarakter Arthur worden vervoerd. De elektrisch aangedreven achtbaan volgt naast een binnen- ook een buitentraject. De treinen hebben drie maal vier stoeltjes en kunnen per uur 1400 mensen vervoeren. De voertuigen veranderen constant van snelheid: versnellingen en vertragingen dragen bij aan het verhaal dat in de darkride wordt verteld. Ook in Europa-Park werd vorige week feestelijk het laatste baandeel geplaatst. De vlucht door de zeven koninkrijken uit de filmreeks Arthur en de Minimoys moet op 5 april 2014 open gaan voor het publiek.
> Naar de parkplanner van Europa-Park
> Naar de parkplanner van Heide-Park
24-9-2013 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Heide-Park, Europa-Park
{googleads left}