De Efteling sponsort voetbalclub Schalke 04. Het doel: meer Duitse bezoekers naar Kaatsheuvel lokken.
De Efteling wil in 2020 vijf miljoen bezoekers trekken. Dat zijn er zo’n 800.000 meer dan nu. Om dat te bereiken staan alle activiteiten, onder meer op het gebied van media en merchandise, in dienst van de beoogde groei, liet het Kaatsheuvelse attractiepark vorig week weten. Duitsland is voor de Efteling een groeimarkt. Om meer bekendheid bij onze oosterburen te krijgen, sponsort het Brabantse park sinds kort FC Schalke 04.
Sponsorcategorieën
Voetbalclub Schalke 04 speelt in de Duitse Bundesliga. Thuisbasis van de professionele voetballers is Gelsenkirchen, krap twintig kilometer ten oosten van Oberhausen. Daar speelt de ploeg in de Veltins Arena. Het biermerk Veltins is één van de drie hoofdsponsors van de profclub, naast Gazprom en Adidas. De club van Klaas-Jan Huntelaar heeft nog drie andere sponsorklassen: Premium Partners (waaronder Coca-Cola en Volkswagen), Partners en Sponsoren. Tot die laatste categorie behoort nu de Efteling. Ook het eveneens in Gelsenkirchen gelegen dierenpark Zoom Erlebniswelt is een sponsor van de club.
Sparta
Volgens Schalke 04 mogen meer dan 800 ondernemingen de naam van de vereniging gebruiken voor communicatieve doeleinden. Op de website omschrijft de club de Efteling als ‘100 Fußballfelder Freizeitspaß’. Het is niet voor het eerst dat de Efteling een professionele voetbalclub sponsort: van 1982 tot 1985 was de Efteling shirtsponsor van het Rotterdamse Sparta.
{googleads right}Sponsor van de winterstop
Afgelopen winter sponsorde de Efteling ook de Nederlandse Eredivisie. Het park was toen ‘official supplier’ en werd ‘sponsor van de winterstop’. De Efteling en Eredivisie Live organiseerden in het kader van dat sponsorschap in februari van dit jaar Eredivisie Dagen, met een Eredivisie Clubhuis waar voetbalfans op de foto konden met profspelers en een balletje konden trappen.
16-12-2013 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Wolf4max, Efteling