Wereldwijd hebben Nederlandse bedrijven een grote vinger in de pap bij het ontwerpen en bouwen van nieuwe attracties en belevingswerelden in pretparken en steeds vaker ook in dierentuinen. Het Zuid-Hollandse Jora Vision tekende en ontwikkelde een compleet themaland voor het Zweedse wildpark Kolmården. Het ruim twee hectare grote gebied staat in het teken van stripfiguur Bamse. In Zweden is jong en oud opgegroeid met dit sterke beertje en zijn vriendjes. In het Scandinavische land is ‘Wat zou Bamse doen?’ een gevleugelde uitspraak.
Onderdompelen
“Naast vier attracties bestaat de volledig gethematiseerde wereld van Bamse ook uit een theater, een restaurant, een waterspeeltuin en winkeltjes,” vertelt Sjors van Roosmalen, creative director bij het Rijnburgse Jora Vision. “Ons doel was om bezoekers vanaf de entree van Bamses Vårld direct onder te dompelen in de bosrijke wereld van het beroemde stripbeertje. Dat is gelukt en wij zijn daarom enorm trots op het resultaat.”
► De grootste dierentuin annex pretpark: Disney’s Animal Kingdom
Attractieleveranciers
Bamses Vårld bestaat uit attracties die allemaal gethematiseerd zijn rond Bamse en zijn dierenvriendjes. Jora Vision was twee jaar bij het project betrokken en werkte daarbij samen met diverse internationale attractieleveranciers, waaronder achtbaanfabrikant Zierer, het Italiaanse Zamperla en de Duitse attractiebouwer Metallbau Emmeln.
Ge-Bamsefied
Alle tekeningen voor Bamses Vårld werden gemaakt door Jora Vision, in nauw overleg met het team van Kolmården. “Tijdens dit project zijn wij volledig ‘ge-Bamsefied’” , lacht Sjors van Roosmalen. “We hebben veel Zweedse strips gelezen, hadden overleg met de makers van de Bamse-speelfilm en de eigenaren van het Bamse-merk en het deuntje van Bamse echode regelmatig over onze afdeling in Rijnsburg. Tegelijkertijd was een productieteam van gemiddeld zes mensen ruim een jaar in Kolmården om de wereld van Bamse te bouwen. De zorgvuldige uitwerking van alle details, de korte communicatielijnen met de klant en uiteenlopende Jora-specialisten hebben ervoor gezorgd dat alle elementen in het gebied op elkaar zijn afgestemd: van de algemene indeling van het gebied tot aan de posters aan de muur.”
Lijnen vervagen
Kolmården – ongeveer twintig kilometer ten noorden van Nörrkoping, aan de oostkust van Zweden – is eigenlijk een wildpark. Maar het opmerkelijke aan Bamses Vårld is dat daar geen ‘echte’ dieren te vinden zijn. “De lijnen tussen themaparken en dierentuinen vervagen”, schetst Jan Maarten de Raad een nieuwe trend. De Raad is eigenaar en directeur van Jora Vision. “Bezoekers nemen geen genoegen meer met alleen naar dieren kijken”, vertelt hij. “Steeds vaker spelen bij dierenparken thematisering en storytelling een belangrijke rol om de hoge verwachtingen van de bezoekers waar te maken. In Europa is Kolmården daar een voorloper in.”
► Jan Maarten de Raad: “Alles draait om creativiteit”
Trend goed begrepen
Volgens Jan Maarten de Raad heeft ook het in aanbouw zijnde Wildlands Adventure Zoo Emmen de trend – die in de Verenigde Staten werd ingezet door Busch Gardens en Disney’s Animal Kingdom – goed begrepen. “In Emmen hebben wij gezocht naar elementen om bezoekers unieke ervaringen te bieden.” Sinds 2012 is Jora Vision aan het werk voor het nieuwe dierenpark van de Drentse stad. Het bedrijf uit Rijnsburg bedacht de storylines, drie specifieke gebieden en de thematisering. Jora Vision is nu bezig met het bouwen van de gethematiseerde onderdelen. In 2016 zal Wildlands Adventure Zoo in Emmen openen. Bamses Vårld in Kolmården is inmiddels al toegankelijk voor het publiek.
2015 © Tekstbewerking: Parkplanet – Foto’s: Jora Vision