Een eigen huismerk en verleidelijke lekkernijen zijn aantrekkelijk voor bezoekers.
Pretparken kunnen hun omzet verhogen door verleidelijke lekkernijen aan te bieden en door de gebruikelijke dagje-uit-hap betaalbaar te maken, bijvoorbeeld met een eigen huismerk.
Een tompouce rood-met-witte-stippen of een geheel naar eigen smaak samengesteld Magnum-ijsje, daarvoor willen bezoekers hun portemonnee wel trekken. Eten met beleving past bij een dagje uit naar een attractiepark. Maar een duur frietje, een prijzig kroketje of een te kostbaar broodje hamburger, daar hebben gasten hun buik van vol. Dan nemen ze liever hun eten mee van huis.
Te hoge prijzen
Vier op de vijf bezoekers van een attractiepark nemen zelf eten en drinken mee. In de koeltas zitten belegde broodjes, pakjes drinken, flesjes water, snoep en fruit. De gasten slepen zelf met etenswaren omdat ze de prijs van het eten en drinken ter plekke te hoog vinden. Als het voedsel in een pretpark beter betaalbaar zou zijn, zou 84 procent er wel consumpties en eten kopen, blijkt uit onderzoek van ABN Amro.
Merkloze cola
Volgens ABN Amro lopen pretparken en dierentuinen nu 145 miljoen euro mis. De bank pleit voor meer aanbod in goedkopere etenswaren, bijvoorbeeld door het instellen van een huismerk. Ikea wordt daarbij als model genomen: daar kunnen bezoekers merkloze cola tappen. De Zweedse meubelgigant en warenhuis Hema geven volgens ABN Amro ook het goede voorbeeld door goedkope ontbijtjes aan te bieden. Ook daar laten attractieparken nog een grote markt braak liggen.
Verleidelijke producten
Eten met beleving en de bezoekers verleiden met producten die passen bij de sfeer en identiteit van het themapark is ook een manier om de omzet te vergroten. Aan creatieve, ambachtelijke en gezonde producten zijn mensen eerder geneigd geld uit te geven, zeker nu het consumentenvertrouwen herstelt. Met alleen broodjes, friet, pannenkoeken of snacks – die vaak ook nog eens aan de prijs zijn – in het assortiment loopt een park volgens ABN Amro veel omzet mis.
► Lees ook: Gezond en toch lekker
2015 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: José de Laat, Adri van Esch
{googleads left}