Lego bouwt gestaag verder
Lego heeft negen pretparken: drie in Europa, drie in de Verenigde Staten, één in Japan, één in Maleisië en één in Dubai. Daarnaast dragen wereldwijd elf Discovery Centers de naam van de beroemde bouwsteentjes. Het eerste Legoland opende in 1968 in de geboorteplaats van Lego, het Deense Billund. De kleurrijke attracties, het geheel van Lego gebouwde Miniland en de speelzones waar kinderen en hun ouders met Lego kunnen spelen waren zo’n succes dat het Engelse Merlin Entertainments over de hele wereld soortgelijke parken bouwde. Collega Playmobil volgde het voorbeeld van Lego en heeft kleine attractieparken in Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten.
► Legoland op weg naar nog meer parken
De geschiedenis van de auto
Ook twee automerken hebben hun naam verbonden aan bezoekersmagneten. Volkswagen heeft in het Duitse Wolfsburg de Autostadt waar de geschiedenis van het vervoermiddel wordt verteld in het ZeitHaus, het museum van het themapark. Technologisch geavanceerde attracties laten je ondervinden hoe belangrijk veiligheid is en hoe auto’s getest worden. Door klanten bestelde Volkswagens worden geplaatst in een speciale toren. De bolides hebben net de naastgelegen fabriek verlaten en worden met automatische liften op een leeg plekje in de gigantische toren geschoven. Een fascinerend gezicht!
Racen in een Ferrari
Het legendarische automerk Ferrari heeft een state-of-the-art indoor themapark in Abu Dhabi. Het huisvest de snelste achtbaan ter wereld: Formula Rossa. De rollercoaster bereikt in 4,9 seconden een topsnelheid van 240 kilometer per uur en geeft je het gevoel dat je een ritje maakt in een racewagen van Ferrari. In het voorjaar van 2017 opende in Europa een vergelijkbare attractie. Naast Port Aventura in het Spaanse Salou opende Ferrari Land, een compact, zeven hectare groot themapark met innovatieve attracties en een supersnelle achtbaan.
► ‘Vader Ferrari zou trots zijn’
Word zelf een Heineken-pilsje
Ook in Nederland is een bekende toeristische attractie helemaal gebouwd rond één merk: de Heineken Experience in Amsterdam. De voormalige brouwerij aan de Stadhouderskade is omgetoverd tot een interactieve belevenis. Je kunt er de historische opslagsilo’s en de koperen brouwketels nog zien, maar je kunt er ook games spelen en zelf ‘gebrouwen’ worden in de Brew U Ride. Een versgetapt glas Heineken hoort vanzelfsprekend bij de bijzondere ervaring.
Flesjes aan de lopende band
De Heineken Experience is uniek in Europa, maar aan de andere kant van de oceaan vind je ook attracties waar een beroemd drankje in het middelpunt staat. In Clermont in de Amerikaanse staat Kentucky laat Jim Bean bezoekers zien hoe whisky gefabriceerd en gebotteld wordt. En in Atlanta is de World of Coca-Cola gevestigd. Bezoekers kunnen zich vergapen aan de grootste collectie Coca-Cola-attributen ter wereld, de geschiedenis van het beroemde bruine drankje zien en in het Advertising Theater de befaamde televisiecommercials van het merk bekijken. Er is een kleine productielijn waar de frisdrank gemaakt en gebotteld wordt. Elke bezoeker mag een flesje van de lopende band halen om mee naar huis te nemen.
2015 © Tekst: Adri van Esch – Foto’s: Legoland, Autostadt/Nils Hendrik Müller, Heineken, World of Coca Cola, Jazon88