Na Salou en Abu Dhabi wil Ferrari nog op meer plaatsen themaparken openen.
Eind dit jaar gaat Ferrari Land in Spanje open. In 2010 zag het eerste themapark rond het prestigieuze automerk het licht: Ferrari World in Abu Dhabi. Maar als het aan Ferrari ligt, blijft het daar niet bij. De Ferrari-baas denkt over themaparken in Noord-Amerika en Azië.
Ferrari is weer een zelfstandig bedrijf: dinsdag 5 januari worden de banden met moederbedrijf Fiat doorgesneden en dan staat het luxe automerk weer op eigen benen. Aan plannen ontbreekt het Ferrari niet. Directeur Sergio Marchionne heeft aangegeven meer auto’s te willen verkopen (in 2014 waren het er 7.255, dat moet stijgen tot boven de 9.000), nog luxer te worden (Ferrari wil vergeleken worden met premiummerken als Hermès, Louis Vuitton en Burberry) en nieuwe themaparken te willen bouwen.
Compact themapark
Op dit moment heeft Ferrari één themapark: Ferrari World in Abu Dhabi. Het tweede opent over een klein jaar naast pretpark Port Aventura in het Spaanse Salou. Het nieuwe Ferrari Land wordt een compact themapark dat helemaal draait rondom het legendarische automerk. Het park wordt 7,5 hectare groot en krijgt diverse innovatieve belevenissen, waaronder simulators waarin autoraces worden nagebootst.
Hoogste achtbaan van Europa
Het Europese autopark wordt ook de thuishaven van de snelste en hoogste achtbaan van Europa. De rollercoaster wordt 112 meter hoog, heeft een topsnelheid van 180 kilometer en een vrije val van 90 graden. Daarnaast krijgt het Spaanse Ferrari Land in een later stadium een vijfsterrenhotel met 250 kamers en diverse winkels.
Meer parken
Als het aan directeur Sergio Marchionne ligt, blijft het niet bij twee themaparken. Hij denkt aan Ferrari-parken in alle werelddelen waar het automerk een groot deel van zijn producten afzet. Als eerste werelddelen waar na Europa en het Midden-Oosten een Ferrari land zou moeten komen noemt Marchionne Noord-Amerika en Azië.
> “Vader Ferrari zou heel trots zijn geweest op Ferrari Land”
> Lees ook: Merk wordt belevenis
02-01-2016 © Tekst: Parkplanet – Beeld: Ferrari Land