De Holterberg is geen berg om hoogtevrees op te krijgen: de bekendste top van Overijssel ligt nog geen zestig meter boven NAP. Overijssel heeft nog wel wat hogere locaties – zoals de Archemerberg van bijna tachtig meter en de Tankenberg van ruim 85 meter hoog – maar om de provincie nu bergachtig of zelfs ook maar heuvelachtig te noemen gaat een beetje ver. Toch tekent Attractie- en Vakantiepark Slagharen in zijn nieuwste promotiemateriaal kolossale bergen rondom het pretpark.
Plat als een dubbeltje
Waarom?, vragen we aan marketing en sales manager Niels Dijkstra. Want ook in Slagharen is het land toch zo plat als een dubbeltje? Dijkstra lacht: “Diezelfde vraag kregen we ook op Facebook. De lancering van onze nieuwe visual werd ruim 1200 keer geliked, net zo vaak als de bekendmaking van de komst van Aqua Mexicana. Kun je nagaan hoe het leeft. En de bergen zorgden voor veel opmerkingen. We luisteren altijd goed naar onze bezoekers, en misschien worden de bergtoppen in de toekomst nog wel wat afgevlakt, maar nu zijn we even eigenwijs en laten we de bergen staan.”
Het wilde westen-gevoel
De bergen rondom Slagharen zorgen niet alleen voor een mooi perspectief, het bergdal staat niet alleen symbool voor geborgenheid, de bergtoppen moeten vooral het wilde westen-gevoel oproepen. “We konden kiezen uit twee versies: de woestijn, met de eindeloze zandvlakten en hier en daar een cactus, of het Noord-Amerikaanse wilde westen, met de prachtig gekleurde, steile bergen van Yellowstone National Park. We kozen voor de laatste variant. De kenmerkende attracties Thunder Loop, Apollo, Big Wheel en Free Fall, het Nevada-huisje en de Wigwams en de glijbanen van Aqua Mexicana worden nu omringd door imposante bergen die zo uit een western zouden kunnen komen.”
Rode draad
Het nieuwe beeld van Slagharen – dat de komende tijd overal te zien zal zijn: op folders, op televisie, op banners en op de website – moet vooral het totaalbeeld van de bekendste toeristische hotspot van Overijssel benadrukken. “In de communicatie kwam Slagharen veel te gefragmenteerd over, zowel in onze eigen media als in die van onze partners. We vroegen ons af: wat communiceren we nu eigenlijk? Is dat ons attractiepark, ons vakantiepark of ons zwemparadijs? Het was telkens anders. Daarom wilden we één visual maken die álles communiceert. Slagharen als één geheel, en niet drie aparte verhalen. Met als rode draad het wilde westen.”
Creatieve vrijheden
“Behalve bij de bergen hebben we ons op nog meer plaatsen creatieve vrijheden veroorloofd”, verklapt Niels Dijkstra. “De attracties, de glijbanen en de verblijfsaccommodatie hebben we exact nagemaakt, maar de Main Street is een vrije interpretatie. Die is niet precies gelijk aan onze hoofdstraat in Slagharen. Ook hier ging het ons vooral weer om het gevoel. De beleving vinden we belangrijk. Daarom kan het best zijn dat de cowboys en indianen – die nu nog klein op de visual staan – later een prominentere rol krijgen. Ook onze mascottes Randy en Rosie zouden een plaatsje in de visual kunnen krijgen, maar dat is iets voor de toekomst.”
Meerdere versies
Versterking van het imago en het communiceren van het product zijn de doelstellingen van het nieuwe beeld van Slagharen. “We zijn geen speeltuin, wat sommige mensen nog steeds denken. We zijn niet alleen maar een attractiepark of uitsluitend een vakantiepark. We zijn méér dan dat. Dat moet deze visual uitstralen.” Van het beeld is ook een winterversie beschikbaar en Dijkstra belooft nog varianten die gekoppeld zijn aan de spektakels Mardi Gras en Miracle of Lights. “En er komt een geanimeerde versie, waarin de Apollo en het reuzenrad gaan draaien en de trein van Thunder Loop gaat rijden. Beter kunnen we de dynamiek van Slagharen niet in beeld brengen.”
Visual met Gold RushSlagharen heeft achtbaan Thunder Loop – voor velen beter bekend als Looping Star – vervangen door Gold Rush. Op een nieuwe visual is de veranderde skyline te zien: met Gold Rush in plaats van de aloude Looping Star. ► ‘Gold Rush is een méér dan waardige opvolger van Looping Star’ |
► Slagharen: van Ponypark tot Attractiepark
2016/2017 © Tekst: Adri van Esch – Beeld: Attractie- en Vakantiepark Slagharen