De Efteling is de dagattractie met de hoogste groeiverwachting, blijkt uit een onderzoek onder 1600 Nederlanders.
De Efteling blijft het favoriete attractiepark van Nederland. Het pretpark is tevens de dagattractie met de hoogste groeiverwachting, blijkt uit een onderzoek onder 1600 Nederlanders.
In de Efteling werd vandaag het hoogste punt bereikt van Symbolica, de nieuwe attractie voor 2017. Op 29,8 meter hoogte werd de torenspits van de grootste toren feestelijk onthuld. De darkride wordt gevormd door een staalconstructie van 300.000 kilo. Op het negen meter hoge dak van het paleis worden in totaal acht torens geplaatst. De hoogste toren heeft een lengte van 20,8 meter en weegt 16.000 kilo. De Efteling blijft maar groeien en dat is ook precies wat de Nederlanders verwachten: uit een merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1600 Nederlanders komt de Efteling naar voren als de dagattractie met de hoogste groeiverwachting.
Merkkracht en imago
Tijdens het merkenonderzoek werd eerst de spontane bekendheid van alle Nederlandse dagattracties onderzocht. Daarna is voor de vijftig bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht en het imago. Elk merk is op veertig factoren onderzocht, waaronder spontane bekendheid, merkpersoonlijkheid, bezoekintentie en groeiverwachting. Na de Efteling wordt door de Nederlanders ook veel groei verwacht van het Rijksmuseum en Walibi Holland.
Efteling en Slagharen in top-10
De Efteling blijft de dagattractie met de sterkste reputatie. Die positie had het attractiepark ook al bij het vorige onderzoek in 2014. Andere pretparken met een sterke reputatie zijn Attractiepark Slagharen (10e plaats in de top-50 van sterkste merken), Walibi Holland (12), Duinrell (17), Avonturenpark Hellendoorn (19), Julianatoren (20), Drievliet (31), Toverland (39), Plopsa Indoor Coevorden (42) en De Valkenier (47).
Leukste dagje uit
“Ondanks dat een gezinsuitje naar Kaatsheuvel als duur wordt ervaren, behoudt de Efteling zijn ijzersterke nummer één-positie in de dagattractiemarkt”, zegt merkadviseur Hendrik Beerda. “De prijs is eigenlijk het enige punt waarover de consument iets te klagen heeft bij de Efteling. Op alle andere belangrijke imagofactoren behaalt het attractiepark topscores. Niet alleen wat betreft sympathie staat de Efteling bovenaan, maar ook met afwisseling, sfeer, horeca, vernieuwing en vriendelijkheid van het personeel. Kortom, de Efteling is voor de gemiddelde Nederlander veruit het leukste dagje uit.”
Beste prijs-kwaliteitverhouding
“Waar met name de grote dagattracties als duur worden ervaren, bieden vooral de kleine attracties volgens de bezoeker veel waar voor hun geld”, vertelt onderzoeker Beerda. “Sprookjeswonderland in Enkhuizen, dat in zijn totale imago als de vriendelijkste dagattractie van Nederland wordt beoordeeld, vindt men ook het vriendelijkst geprijsd. Van de grote attractieparken heeft Slagharen de beste prijs-kwaliteitverhouding.”
> Efteling is het meest onmisbare merk
> Merkenstrijd: Efteling versus Walibi Holland
31-8-2016 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Efteling, Attractiepark Slagharen
{googleads left}