Vandaag is in de Spaanse Costa Dorado Ferrari Land voor het publiek geopend. Het themapark rond het legendarische Italiaanse automerk – dat pal naast pretpark Port Aventura ligt – moet 1 miljoen nieuwe bezoekers opleveren. Daardoor groeit Port Aventura World in de richting van 5 miljoen bezoekers per jaar.
112 meter: Red Force
Ferrari Land heeft de skyline van Salou voorgoed veranderd met achtbaan Red Force die 112 meter de lucht in steekt. Red Force is met een piek van 180 kilometer de snelste en ook de hoogste rollercoaster van Europa. De topattractie van Ferrari Land stoot een andere achtbaan in Port Aventura – de 76 meter hoge Shambhala – van de troon. Het 100 miljoen euro kostende themapark heeft nog tien andere attracties, waaronder twee verschillende vrijevaltorens en simulators die een rit in een Formule 1-wagen nabootsen. Hart van het zeven hectare grote themapark is de Ferrari Experience, gehuisvest in een vuurrood gebouw dat gelijkenissen vertoont met een gigantische racewagen. In de attractie Pit Stop wedijveren twee teams tegen elkaar in het zo snel mogelijk verwisselen van de vier banden van een Ferrari-raceauto.
Passie voor Ferrari
“Mijn vader zou vandaag heel trots en gelukkig zijn geweest”, zei Piero Ferrari bij de opening van het park. Volgens de zoon van oprichter Enzo Ferrari (1898-1988) biedt Ferrari Land de mogelijkheid om het automerk en Formule 1 onder aandacht van het grote publiek te brengen. “Dit themapark zorgt ervoor dat niet alleen liefhebbers of kopers van onze auto’s kennismaken met Ferrari, maar ook bijvoorbeeld jongeren. Met Ferrari Land kunnen we de passie en liefde voor ons bedrijf vergroten. We willen heel dicht bij onze fans blijven.”
Nieuwe markten
Port Aventura World bestaat nu uit drie themaparken (naast Ferrari Land en pretpark Port Aventura ook waterpark Costa Caribe), vijf hotels (op de foto hotel Caribe), drie golfbanen, een beach club met directe toegang tot het strand en een congrescentrum. Met Ferrari Land probeert het recreatiebedrijf ten zuiden van Barcelona nieuwe markten aan te boren, zoals Duitsland, Italië, België en Nederland. De meeste bezoekers van Port Aventura kwamen tot nu toe uit Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië en Rusland.
7 april 2017 © Tekst: Parkplanet – Foto’s: Port Aventura